Zdroj: Hospodářské noviny, 31. 7. 2012
Autor: Adam Sušovský

 

Češi táhli projekt k udržení vodního slalomu na hrách. Velká finanční zátěž Peking nezajímala, drahý kanál teď chátrá.

Vodní slalom je velká finanční zátěž každého organizátora olympiády, a proto málem zmizel už před dvanácti lety v Sydney z programu. Uživit provoz kanálů se po hrách jen těžce daří v Aténách, v Pekingu zbrusu nový areál dokonce bez povšimnutí chátrá. Zájem diváků a médií o olympijský závod je ale tak velký, že si nikdo z pořadatelů nechtěl dovolit divokou vodu vynechat. Hlavní podíl na tom má Česko a Slovensko, světové velmoci atraktivního sportu, které se společnými silami podílely na záchraně olympijské účasti.

 

“Po olympiádě v Atlantě nám bylo oznámeno, že příští organizátoři z finančních důvodů vynechají vodní slalom. Proto jsme rozjeli mediální kampaň, ve které nás podporoval třeba i Václav Havel nebo Tony Blair, a organizátorům navrhli projekt nového areálu. Oproti původním plánům za 13,5 milionu dolarů ušetřili zhruba polovinu,” vzpomíná hrdě předseda českého svazu kanoistů na divoké vodě Jaroslav Pollert, který v té době z pozice předsedy Mezinárodní komise vodního slalomu celou akci režíroval. Sám dokonce navrhl australský kanál, byl autorem jeho hydraulického řešení a hlavní měrou se podílel na udržení sportu pod olympijskými kruhy.

Obavy pořadatelů v Sydney, jak drahý areál malého a nerozšířeného sportu po hrách uživit, se ale paradoxně naplnily až po dalších olympijských hrách. Zatímco australský projekt i dvanáct let poté prosperuje a úspěšně nabízí své služby profesionálním kajakářům, amatérským raftařům a školám, areál v Aténách má finanční problémy a ten v Pekingu nefunguje vůbec.

 

Řeky drží nad vodou hlavně týmy z Evropy, které v tamním teplém podnebí mohou trénovat i v zimě, v Číně ale kanál zůstal od her úplně nepovšimnutý, stále ho zdobí loga olympiády a vypuštěné koryto pomalu začíná pokrývat rez. I navzdory tomu ale další pochybnosti o prospěchu slalomu na olympiádě nehrozí. Už v Sydney se ukázalo, že jde o neobyčejně atraktivní a jeden z nejsledovanějších sportů celých her. Platí to i v Londýně, kde patří Česko se Slovenskem mezi hlavní adepty na medaile. Sehnat lístky na závody legendy Hilgertové nebo Volfa se Štěpánkem v boji se slovenskými bratry Hochschornerovými už nejde, je vyprodáno.

“V Aténách se jasně ukázal obraz celého současného Řecka. Jejich projekt byl zbytečný a megalomanský. Je to jediný kanál, do kterého se pumpuje voda z moře, proto je jeho provoz drahý. Vím, že se tam několikrát změnilo celé vedení, ale pořád fungují,” vysvětluje sekretář svazu Ivo Eichler. “A Peking? S tím bych to nesrovnával vůbec. Číňané měli hodně peněz a brali olympiádu jako zviditelnění. Protože kanál bylo třeba postavit, tak ho prostě postavili a nic víc kolem neřešili,” dodal.

Sydney je podle něj ukázkovým projektem, jak sportoviště po olympiádě využít, a inspiraci zde chce přebrat i Londýn a obdobným způsobem jsou financovány i dráhy v Česku. Slalomáři zde mohou využívat pět kanálů, které jsou z úsporných důvodů vybudovány na tocích velkých řek. “Každý z nich má jeden klub, který se o něj stará. Někteří se uživí, jiní jsou na nich schopní i vydělat. Problém máme jen v Trnávce, kde je kanál pod rekreační přehradou, kterou nemůžeme vypouštět, protože by se lidé neměli v čem koupat. V hlavách už ale máme i další projekty,” chlubí se Eichler a Pollert dodává, že i vodnímu slalomu ubývají jako každému sportu peníze, ale když se chce – všechno jde.

“Až čas ukáže, jak si povede kanál v Londýně. Bude hodně záležet na tom, jací lidé ho povedou. Už teď je ale jisté, že se zde pojede Světový pohár a podle plánů bude sloužit veřejnosti podobně jako v Sydney. Většina tribun je přenosných, takže až skončí hry, pořadatelé je odstraní a mělo by vše normálně fungovat,” míní Eichler.

 

Vodní slalom v čislech

4000

Zhruba tolik eviduje Český svaz kanoistiky na divokých vodách závodníků.

20

Zhruba tolik se jich dokáže kanoistikou živit. Nejde ale o žádné velké peníze, všichni jsou placení například armádním klubem a dělají instruktory. Prize Money nemají žádné.

5

Tolik kanálů na sjezd a slalom je v České republice. Všechny jsou postaveny na řekách, nejde tedy o stavby podobné těm olympijským.

31 milionů liber

Tolik stálo vybudování areálu White Water Centre v Lee Valey pro OH v Londýně. Po skončení olympiády bude většina tribun rozebrána, kromě závodů světového poháru bude kanál sloužit veřejnosti.

95 milionů dolarů

stálo vybudování areálu Shunyi Olympic Rowing-Canoeing Park v Pekingu společně s areálem veslařů. Čtyři roky po olympiádě areál stále zdobí loga her, je však vypuštěný a chátrá.

10 milionů dolarů

stálo vybudování areálu v Aténách. I tam mají problém se uživit, a to hlavně kvůli drahému provozu. Řekové do něj pumpují slanou vodu z moře – jde o vůbec první takový kanál svého druhu.

6 milionů dolarů

stálo vybudování areálu v Sydney. Na jeho stavbu přispěly federace z celého světa, aby divoká voda zůstala na programu her. Dnes areál vydělává, využívají ho sportovci, veřejnost i školy.



Leave a Reply