Dálnice má naspěch, příští rok může začít stavba čtyř úseků
- 04/11/2014
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Z tisku
Zdroj: Českobudějovický deník, 4. listopadu 2014
Autor: Hana Svítilová
České Budějovice – V pondělí se uskutečnilo jednání výkonné rady Sdružení pro výstavbu D3 a R4. Poté ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR Tomáš Čížek řekl, že další čtyři úseky dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi by se mohly začít stavět v příštím roce.
Na startovní čáře přešlapuje výstavba úseků mezi Veselím a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným. Začít ale nemůže kvůli odvolání neúspěšných účastníků výběrového řízení na dodavatele stavby. „V prosinci by mělo padnout rozhodnutí, komise má již pohromadě podklady. Zároveň chceme co nejvíce urychlit výkupy pozemků potřebných na další dva úseky Bošilec – Ševětín a Ševětín – Borek a zahájit soutěž na dodavatele. Příští rok bychom tedy mohli zahájit všechny čtyři stavby,” odhaduje Tomáš Čížek.
To kvituje jihočeský hejtman Jiří Zimola. „ Končí také dohady ohledně případného posunutí trasy dálnice na nebo za Lišovský práh. Ředitelství silnic a dálnic se vyslovilo pouze pro stabilizovanou variantu, pro kterou již existuje územní rozhodnutí. Znamená to tedy, že příprava výstavby dálnice u Budějovic bude pokračovat ve schválené trase,” vyzdvihuje Jiří Zimola další klíčový postoj ŘSD. V opačném případě by Jihočeši mohli rovnou zapomenout na plánovaný termín dokončení obchvatu v roce 2021.
Právě dálniční obchvat podle senátora a předsedy Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavla Eyberta potřebují kvůli enormnímu přetížení tranzitní dopravou České Budějovice velmi akutně. „Budeme rádi, když brzy padne rozhodnutí.”
Vzhledem k riziku dalších zdržení se přiklání k rozhodnutí nedělat v naplánované trase žádné převratné změny. Kritici současných plánů měli také například výhrady k plánovanému tunelu Pohůrka. „I když je pro nás důležitá i finanční stránka, existence tunelu zaručí vyšší komfort pro občany Českých Budějovic. Například v Rakousku je tak řešena celá řada důležitých silnic,” dodává Pavel Eybert.
Podle Tomáše Čížka by sice uvažovaná kratší varianta tunelu znamenala výraznou úsporu nákladů. „Vznikla by ale i velká rizika zastavení stavby, a to není zájmem ŘSD,” ujistil partnery při včerejším jednání s tím, že zkracování tunelu by znamenalo zásah do územních plánů několika obcí a jen jejich nové schválení může stavbu prodloužit o několik let. „Doporučujeme nevstupovat do rizika jiných tras než těch, které jsou v územním plánu,” dodal.
Také hejtman Jiří Zimola nepředpokládá, že by v krajském zastupitelstvu mohly do budoucna převážit hlasy pro změnu trasy dálnice. Předmětem dalších jednání ale zatím zůstanou dálniční sjezdy a přivaděče. „ Je třeba brát ohledy na zájmy obyvatel dotčených obcí i funkčnost dopravy,” zdůrazňuje hejtman. Podle Tomáše Čížka by se proto do jednání měly zapojit všechny strany a dospět k řešení, se kterým budou schopny v budoucnu žít.