Praha má první “americký” cyklopruh v Česku. Další má spojit Žižkov s centrem
- 09/12/2013
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Cyklistika, Doprava ve městech, Z tisku
Zdroj: ihned.cz, 9. prosince 2013
Autor: Petr Štěpán
Prakticky plechovka barvy stačí k vytvoření “amerického” cyklopruhu. Praha teď také jeden má – v centru v ulici Na Příkopě. Podle odborníků na cyklodopravu jde o klíčovou trasu. Hlavní město navíc připravuje obdobné řešení v ulici Hybernská. Za rok spojí Žižkov s centrem.
Jako o zázraku a zásadním zlepšení situace dopravy na kole hovoří o před časem vybudovaném “americkém” cyklopruhu v Praze Na Příkopě Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Protisměrný pruh se vměstnal mezi chodník a podélně stojící vozy a umožňuje cyklistům projet od budovy České národní banky do pěší zóny u Václavského náměstí. Cyklisté jej mohou využívat již od poloviny listopadu.
Městská část chce navíc na tuto trasu navázat dalším pruhům v Hybernské ulici, a lépe tak spojit Žižkov s centrem.
Americký pruh
Jde o jednosměrný cyklopruh na vozovce, který ale od provozu oddělují parkující vozidla.
Výhody
Je levné je vybudovat
Cyklisty od provozu chrání parkoviště
Statistikou dokázaná bezpečnost
Zvyšují počet cyklistů
Zvyšují počet návštěvníků přilehlých podniků
Zúžení původní komunikace způsobí pomalejší jízdu vozidel
Nevýhody
Riziko vjezdu vozidla do pruhu
Riziko otevření dveří vozu do pruhu
Ztížený průjezd sanitek či hasičů v zúženém pruhu (auta nemusí mít kam uhnout)
Nutnost údržby (čištění)
Zdroj: PrahouNaKole.cz
“Úsek ‘staroměstského bulváru’ je jednou z nejklíčovějších tras pro cyklodopravu ve městě. Pro cestu ze severní části Prahy (Letné či Holešovic) do centra je nejlogičtější jet přes Štefánikův most na tento bulvár a nový cyklopruh. Doposud se dalo jezdit jen přes Náměstí Republiky a pak se dál klikatit za Ovocný trh,” říká Masare.
Na kole ze Žižkova do centra příští rok
“Teď je možné dojet po té nejlogičtější spojnici až po Jungmannovo náměstí. To, že se projekt realizoval, je skoro zázrak. Navíc pět let je připraven návrh na zobousměrnění Hybernské ulice, která je příjezdem ze Žižkova,” dodává. Nutno podotknout, že v opačném směru musí cyklisté využít vozovku – pruh je jednosměrný.
Město s cyklopruhem ze Žižkova na Hybernskou ulici počítá. “Zřízení plánujeme na rok 2014. Realizace se zpozdila kvůli rekonstrukci křižovatky u ulice Dlážděná. Pruh na Hybernské by měl začínat tam, kde se napojuje Opletalova ulice,” řekl serveru IHNED.cz Jiří Veselý, radní pro dopravu městské části Praha 1.
Proč se Praha 1 rozhodla pro toto řešení, řekl vedoucí odboru dopravy Ludvík Czital: “Přišlo nám to jako vhodné využití šířky komunikace. Vyřešili jsme tak četné problémy způsobené šikmým parkováním a vyšli jsme vstříc cyklistům. O jiném řešení jsme ani nepřemýšleli, protože by to znamenalo složitá jednání s památkáři.”
Město navíc dosavadní pruh nestál ani korunu – vše zaplatil investor rekonstrukce domu na rohu ulic Panská a Na Příkopě.
Levné, bezpečné, ale úzké
Americké cyklopruhy, někdy nazývané zelené nebo chráněné, se od jiných řešení odlišují tím, že pruh je sice součástí vozovky, oddělují ho však od provozu parkující vozy. V Praze Na Příkopě proto stačilo změnit šikmé parkování na podélné a přimalovat čáry a označení.
Pruhy se zprvu objevovaly především v USA, ve velkých městech jako Portland, New York či Chicago, proto pojmenování “americké”.
Přes nesporné výhody kritici pruhů poukazují na minimální manévrovací prostor, protože pruhy jsou velmi úzké.
V Budapešti byli proti, v Praze je pruh bezpečnější
“Je to lepší než nic. Na druhou stranu jsou tu zkušenosti třeba z Budapešti, kde místní silná cyklokomunita bojovala za nahrazení amerického cyklopruhu na jedné z hlavních tříd podobné Příkopům za klasický cyklopruh, tedy uspořádání: chodník, podélně parkující auta, cyklopruh. Takové uspořádání umožňuje lidem na kole v případě potřeby (třeba když někdo otevře dveře, vběhne do cesty) vyjet na chvíli mimo pruh do vozovky. V Praze je ale rozdíl ten, že auta parkují v protisměru jízdy kola. Takže když bude někdo v autě sedět, bude mít oční kontakt s potenciálně přijíždějícím cyklistou,” vysvětluje Masare.
Bezpečnostních rizik si je vědom i Ludvík Czital. “Ano, ale riziko existuje v podstatě vždycky, když pracujete s cyklopruhem v blízkosti parkování. Bohužel, míra vzájemné ohleduplnosti je u nás oproti západní Evropě nižší, ale myslím si, že se to lepší,” řekl.
“Až se zřejmě příští rok povede dodělat toto řešení i v Hybernské, bude to myslím pěkný dárek všem cyklistům,” uzavírá Czital.
Zdroj: http://ihned.cz/c1-61409160-cyklostezky-praha-automat-americky-pruh-na-prikopech