Jan Skalický: Neskáču podle Zemana, to já ho pomáhal přesvědčit

Zdroj: Hospodářské noviny, 1. října 2013
Autor: Vojtěch Blažek

 

Jan Skalický je nejvyšším státním manažerem, který má zvažovaný kanál Dunaj-Odra-Labe na starosti. A jako šéf Ředitelství vodních cest je také jedním z největších zastánců obrovského projektu. Pomáhal prý přesvědčit i prezidenta Miloše Zemana, který dnes 300miliardovou investici prosazuje, kudy chodí. “Do té doby byl odpůrcem,” říká Skalický.

 

HN: Víte, jak najednou vypadají přípravy na propojení Labe, Odry a Dunaje? Že si to prezident Zeman přeje a všichni – omlouvám se za ten výraz – teď skáčete podle něj.

Je to úplně jinak. Už před lety, to jsem ještě vůbec nebyl ředitelem vodních cest, jsem chodil za panem Zemanem – tehdy ještě vůbec nikdo netušil, že se stane prezidentem. A přesvědčoval jsem ho, že to dílo má smysl. Asi pět let byl velkým odpůrcem, pak se nalomil. Zažil jsem s panem Zemanem několik schůzek, kdy říkal, že je to těžké, složité téma. Našel si ale cestu, stal se podporovatelem. Je to člověk, který se s tím projektem dlouho seznamoval. Takže té větě, že skáčeme podle prezidenta, se musím smát. Pan prezident naopak dělá, co chceme my – od chvíle, kdy jsme ho přesvědčili. Do té doby byl odpůrcem. A my máme radost, že má sílu tyhle věci prosazovat.

HN: Celý projekt má stát 300 miliard korun. Je vůbec možné, že na to budou peníze?

Musí být z Evropské unie. Z našeho rozpočtu by to vycházelo na desítky miliard ročně, což se sice dá najít, ale vzhledem k tomu, že EU podporuje vodní cesty až 85 procenty nákladů, protože do roku 2050 se má převést polovina dopravy ze silnic, tak by bylo správné je využít. Takže získat peníze lze.

HN: Proč vám máme věřit, že se ty peníze nerozkradou nebo neskončí ve zmanipulovaných stavebních zakázkách?

Soutěžili jsme řadu staveb, nejsem zavřený a pořád jsem ředitelem. Takže to dělat umíme. Kontrolní mechanismy na to máme mnohastupňové, například každou soutěž schvaluje ministerstvo dopravy. Mám tady právě šestnáct běžících auditů najednou: Evropský účetní dvůr, finanční úřad, ministerstvo dopravy, můj vnitřní audit, Státní fond dopravní infrastruktury… Šestnáct auditů najednou.

HN: Vaše organizace stavěla například most v Kolíně. Za miliardu vyhrála firma Viamont, která dříve patřila bývalému ministru dopravy Řebíčkovi.

To je dílo, na kterém vyhodili mého předpředpředchůdce. Ta věc je nafouklá, novináři se mě na ni ptali jako na symbol, jak je všechno špatně. Realita je, že most vyhrál několikanásobně stavbu roku v různých soutěžích. Byl řádně vysoutěžený a velmi zkoumán. Nakonec tam byla jen jedna drobná chyba a jedná se o pokutě, tuším, 100 tisíc korun. Takže u stavby za 1,2 miliardy byla jen takhle malá pokuta. Jestli to byla nebo nebyla Řebíčkova firma, to mi nepřísluší hodnotit. To jsem tady ještě nebyl.

HN: Jak si můžete být jistý, že se stavba kanálu vyplatí?

Co tedy navrhujete? Nedělat studii a rezignovat na to? Proto chceme nechat zpracovat studii.

HN: Já nejsem ředitel jako vy. Za studii chcete utratit 200 milionů. Co když se zjistí, že projekt je zbytečný?

No samozřejmě, nejde přece jít na sílu. Já si stejně myslím, že to nemůže být. Ale budiž: když studie zjistí, že se nevyplatí, tak ustoupím.

 



Leave a Reply