Doprava je pro firmy stále důležitější, manažeři ji zadávají logistickým firmám

Hospodářské noviny, 23. září 2013
Autor: Roman Šitner

 

Doprava se postupně vrací k předkrizovým výkonům. Obor prošel ořezáváním nákladů, k růstu zisků to ale nevedlo.

 

Světový byznys je stále více závislý na dopravě. Zboží i jeho díly se vozí mezi státy i kontinenty. Ekonomika se koncentruje do velkých měst a vyžaduje stále více veřejné dopravy osob.

I v Česku doprava po prudkém pádu v roce 2008 poslední čtyři roky postupně roste. Opírá se přitom o růst zájmu o doplňkové dopravní služby, jako jsou sklady a logistika. Z dopravy se postupně stává náročný byznys, který nemá jen dopravit zboží z bodu A do bodu B. Obor nejen prochází přerodem, ale stává se nedílnou součástí výrobních procesů.

 

Více dopravy za méně peněz

Doprava dnes těží z důsledků hospodářské recese. Manažeři firem se postupně stále více přiklání k přístupu, že se má každý soustředit pouze na to, co umí nejlépe – na zaklínadlo “core business”. Vše, co nesouvisí s hlavní činností firmy, se převádí na externí dodavatele. A týká se to dopravy a skladování.

“Firmy nechtějí řešit, kolik potřebují metrů skladů. Oni rozumí tomu svému a tohle svěří někomu jinému,” tlumočí výsledky jednoho z průzkumů mezi zákazníky šéf logistické firmy DB Schenker Tomáš Holomoucký. I proto v posledních letech vyrůstají po celém Česku nové skladovací prostory, i když ekonomika neroste.

Nejde ale jen o strategické důvody jednotlivých průmyslových firem, aby se firma mohla soustředit na svůj byznys, ale také o úsporu nákladů.

Mezi dopravními a logistickými firmami je stále tvrdší konkurence a o každou zakázku tvrdě bojují. Tržby v dopravě nerostou zdaleka tak rychle jako objem přepraveného zboží a obor se musí vyrovnávat s trvalým poklesem cen. Tedy pokud se odečtou dopady zvyšování mýtného a růst cen pohonných hmot.

Stejně jako v řadě jiných odvětvích se i zde trvale snižují náklady. Společnost DB Schenker si nechala od vědců spočítat ideální šířku skladu, aby mohla automobily nakládat a vykládat rychleji a tak ušetřit. Icom Transport se soustředí na moderní vozidla jedné značky, aby co nejvíce snížil servisní i provozní náklady, a investuje do informačních systémů, aby ušetřil i na režiích. Podobné kroky se dějí napříč oborem.

Optimalizují se nakládky i vykládky zboží, společnost DHL má pak v rozvážkových vozech nové regály. To vše umožní o něco snížit náklady a mít výhodu proti konkurenci.

 

Rozhodují haléře

Jenže zatímco v boji o zákazníka jdou firmy proti sobě, v úspoře nákladů začínají spolupracovat. V byznysu, kde se řeší haléře, začalo být výhodnější předat část zásilek tomu konkurentovi, který je dokáže převézt levněji.

Cílem je vydělat i při neustále se snižujících maržích. Boj o efektivitu šel tak daleko, že dnes už hraje roli to, zda bude sklad stát jeden nebo šest kilometrů od zákazníka. Protože při šesti kilometrech může kamion zaplatit třeba dvanáct korun na mýtném a padesát korun navíc za palivo, a ač veze deset tun nákladu, může to být hranice mezi ziskem a ztrátou dopravce. Logistické sklady, které jsou blízko velkých podniků, jako je například Škoda Auto, jsou plné. Ty, které jsou od koncových odběratelů dál, jsou často prázdné. A to navzdory mnohem nižší nájemní ceně.

V dopravě se do budoucna očekává další růst, a to hlavně vlivem oživení ekonomiky. Zde ale dopravci mohou narážet na problémy s infrastrukturou. Investice do silnic a železnic výrazně klesají. V roce 2009 se do rozvoje silniční sítě investovalo 52 miliard korun, loni již jen 22 miliard. Stejný ukazatel u železnic klesl z dvaceti na deset miliard. Méně peněz je i na údržbu.

Přitom již dnes kapacita často nestačí. Železniční nákladní doprava se musí vejít do omezených nočních časů, a nedokáže tak flexibilitou dodávek konkurovat kamionové dopravě. Plány, jak to změnit – tedy například přesunutím části osobní dopravy na nově vybudované vysokorychlostní tratě -, jsou zatím jen na papíře.

I silniční doprava naráží na své možnosti. Chybí dobudovaná dálniční síť i nedostatek infrastruktury pro řidiče kamionů.

 

Trendy v dopravě

Skladování

Doprava dnes začíná na konci výrobní linky dodavatele a končí na začátku výrobní linky odběratele. Vše, co je mezi tím, tedy i skladování, dnes stále častěji řeší dopravci.

Další služby

Na samotné dopravě jsou malé marže, dopravci tak zákazníkům nabízí další služby, například balení zboží či tvorbu systémů distribuce.

Nižší náklady

V dopravě rozhodují haléře. Šetří se každá vteřina nakládky, každý kilometr tratě či spotřebovaný litr paliva. Rozhodovat může i to, za kolik dopravce pořídí vysokozdvižné vozíky.



Leave a Reply