Lodí po Vltavě až do Budějovic: obří výtahy mají překonat Slapy i Orlík
- 20/04/2013
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Cestovní ruch, Vodní cesty, Z tisku
Zdroj: idnes.cz, 20. dubna 2013
Autor: ČTK, Čeněk Třeček
Do roku 2025 budou moci doplout výletní lodě z Hamburku až do Českých Budějovic. Předpokládá to rozsáhlý projekt výstavby vodních zdvihadel a rekonstrukcí stávajících plavebních komor. Nejobtížnější jak technicky, tak finančně, bude podle Jana Skalického z Ředitelství vodních cest obří lodní výtah na Slapech.
Pro průjezd až 45 metrů dlouhých lodí s výtlakem 300 tun bude potřeba vybudovat zdviže na Orlické a Slapské přehradě, prodloužit plavební komoru na Kamýku a postavit komoru na jezu v Hněvkovicích.
Finančně nejnáročnější by měla být stavba slapského zdvihadla, které umožní lodím překonávat 55 metrů rozdílu mezi hladinou nad a pod hrází. Vybudování obří zdviže a tunelu, kterým budou lodě po vyzdvižení proplouvat, vyjde podle ŘVC na 2,5 miliardy korun a další miliardu si vyžádá stavba podobného zařízení na Orlíku. Toto zařízení bude lacinější vzhledm k výhodnějšímu terénu, který umožňuje méně technicky náročné řešení.
“Budeme se snažit využít evropských peněz, protože ten projekt je na vodní cestě, která je podporovaná,” uvedl Skalický s tím, že maximální výše dotací z EU pro horní Vltavu může dosáhnout až 85 procent celkové částky.
Stavět by se podle odhadů ŘVC mělo zhruba mezi léty 2016 až 2025. Začít by se mělo slapským zdvihadlem, aby lodě směřující od Prahy mohly doplout až pod hráz Orlické přehrady.
Splavnění horního toku Vltavy pro výletní parníky by podle ŘVC mělo přinést především nárůst počtu turistů. Vloni podle Skalického navštívilo Baťův kanál na Slovácku na 80 tisíc lidí, v případě Vltavy se tak dá předpokládat návštěvnost převyšující 200 tisíc lidí.
Investiční záměr na stavbu lodního zdvihadla na Slapech už podle ŘVC schválilo ministerstvo dopravy, na schválení orlického projektu zatím organizace čeká. Podle Skalického je však nepravděpodobné, že by se tyto stavby nakonec nepodařilo realizovat. Nepostavit je by totiž znamenalo znehodnotit investice již provedené, které na horním toku Vltavy dosahují částky 1,2 miliardy korun.
Stavbu zdvihadel na již existujících vodních dílech navíc neprovází tak razantní protesty ekologických sdružení, se kterými se ŘVC setkává při plánování staveb zcela nových.