Kolem letiště v Plané staví devět kilometrů dlouhý plot za 18 milionů

Zdroj: idnes.cz, 3. dubna 2013

Autor: Lukáš Marek

 

Letiště v Plané u Českých Budějovic staví nové bezpečnostní oplocení. Stále mu však chybí zásadní věci, moderní navigační systém a kvalitní zázemí pro cestující. Po modernizaci bude do pěti let soběstačné, tvrdí ředitel letiště Ladislav Ondřich.

 

Na letišti jsme za dvacet minut, žádný problém. Pro mnoho Jihočechů by v dohledné době mohla přestat být taková věta pouze snem.

Zatím poslední zprávy nasvědčují, že rozvoj Letiště České Budějovice má podporu města i Jihočeského kraje. Alespoň z pozice dozorčí rady společnosti, která zasedala před několika dny.

“Cítím shodu, že je třeba letiště rozvíjet. Teď je nutné hledat cesty, jak modernizaci financovat. My jsme připravení. Naprosto zásadní je pro nás investice do navigačního systému a odbavovací haly pro cestující. Bez nich se už jen těžko pohneme dál k lepšímu,” zdůraznil ředitel letiště Ladislav Ondřich.

Vyzdvihl, že loni měli v Plané celkem 550 mezinárodních letů. To je výrazně nejlepší výsledek od roku 2006. Jen namátkou, o rok dříve jich bylo 375. Naopak stagnace nastala u vnitrostátních letů. “Hodně se zvýšil počet letadel nad dvě tuny, což už jsou takové byznys lety,” doplnila mluvčí letiště Martina Vodičková.

 

“Není možné, aby lidé mokli,” upozorňuje Ondřich

Právě větší letadla znamenají větší přísun peněz. Jenže bez nové radionavigace jich přibude jen těžko. V současné době je odhad ceny za rekonstrukci areálu v Plané 460 milionů korun. Dříve se hovořilo o jedné miliardě. I výrazně nižší částka však může u některých politiků narazit.

“Musíme si také uvědomit, že jen České Budějovice daly za poslední roky do provozu přibližně 80 až 100 milionů korun, aby se situace výrazně neměnila. Modernizace už přitom mohla být hotová, v tomto ohledu se zaspalo,” domnívá se Miroslav Joch, náměstek primátora a krajský radní, který chce otázku rozvoje velmi brzy naplno otevřít. Odklady podle něj znamenají jen další investice bez výraznějšího efektu.

Skutečností je, že už dnes mohou v Plané létat velká letadla. Například airbusy tam přistávaly, ale bez navigace a adekvátních prostor pro cestující na jih Čech zkrátka nezamíří.

“Musí se mít kam schovat před nepříznivým počasím. Není možné, aby nám lidé zmokli,” konstatoval Ondřich. Jako odbavovací hala s potřebným zázemím podle něj může po rekonstrukci sloužit jedna z budov v areálu o rozloze přibližně 450 metrů čtverečních. Rekonstrukci odhaduje na padesát milionů korun a byla by součástí celkové obnovy.

“Věřím, že situace na trhu nakonec celkovou částku dostane ještě níž, než je předpokládaných 460 milionů. Navíc máme spočítáno, že do pěti let po modernizaci budeme soběstační,” tvrdí ředitel. Pokud se mu podaří přesvědčit i politiky, nemuselo by rozvoji letiště už nic bránit v cestě.

Někteří však chtějí záruky partnerů a leteckých společností. Ty ovšem těžko získají bez potvrzení o rekonstrukci, což dělá z celé situace uzavřený kruh.

Letiště mezitím zajišťuje další věci související s rozvojem. S ministerstvem obrany jedná o převodu příjezdové silnice do areálu. Ve chvíli, kdy se dostane do majetku kraje, je možné začít pracovat také na přeměně hlavního vstupu.

“V únoru jsme začali se stavbou plotu. Bude mít devět kilometrů a kolem desítky vstupních bran,” spočítala Vodičková. Dva metry vysoké oplocení s žiletkovým drátem vyjde zhruba na 18 milionů. Bude hotové na podzim a zvýší bezpečnost v areálu. Přispěje tak i k získání další licence, jež má zvýšit úroveň letiště.

Letos chce Jihočeský kraj zahájit stavbu hangáru pro vrtulníky letecké záchranné služby a přistávací plochy, takzvaného heliportu. Bude u něj i výjezdové stanoviště pro sanitku. To je vhodné díky blízkosti silnice E55, kde záchranáři často zasahují. V létě by se mohla vypsat soutěž na stavbu.

 

Mezinárodní lety

2012: 500
2011: 375
2010: 309
2009: 296
2008: 221

 

 

 



Leave a Reply