Soukromá dálnice se odkládá na neurčito
- 13/02/2013
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Z tisku
Zdroj: Hospodářské noviny, 13. února 2013
Autor: Petr Weikert
Je to jen jeden z nápadů, říká po letech plánování ministerstvo o PPP. Jihočeská dálnice se z mýta soukromníkům nikdy nezaplatí.
V dopravním byznysu není víc obehraná skladba: stavba prvního projektu soukromé dálnice se zpomaluje. Nyní k ní přibyla nová sloka: PPP na jihu Čech se dost možná odkládá naneurčito. Indicie jsou hned dvě. Ministerstvo dopravy se v úvahách vrací na začátek a propočítává, jestli bude PPP projekt části D3 vůbec výhodný. A druhým náznakem je, že ministerstvo má už připravené varianty pro případ, že nápad se stavbou za soukromé peníze padne.
Chcete ji?
Jak s projektem jihočeské dálnice naložit, má vláda projednat už dnes v rámci harmonogramu výstavby silnic a železnic pro letošek a další roky. “PPP projekt je stále jen jednou z variant financování,” říká opatrně mluvčí resortu dopravy Zdeněk Neusar. Přitom v minulosti o tom ministerstvo hovořilo jako o jisté věci.
Plány na dohodu soukromníka a státu nabraly konkrétní obrysy už v roce 2008. Znovu je oprášil a za svého působení prosazoval ministr Pavel Dobeš. Projektu dal i zcela konkrétní kontury: cena za 18,8 kilometru dlouhý úsek mezi Bošilcem a Borkem byla 5 miliard, stavět se mělo začít na jaře 2014. Soukromník by měl dálnici v užívání třicet let, dostával by výnosy z mýta a na konci by ji vrátil opravenou.
Nyní však situace nenasvědčuje tomu, že by se za rok začalo stavět. Hlavní problém je v tom, že státu chybí vykoupit podle údajů ministerstva dopravy přibližně čtvrtina pozemků. Pak by teprve přišla na řadu územní řízení, stavební povolení a nakonec výběr soukromníka, který by dálnici postavil. Odhadem je to práce na dva roky.
To vše bude hrát velkou roli v úvahách, jestli se do projektu s privátním investorem vůbec pustit. V dokumentu, který bude projednávat vláda, slibuje úřad ministra Stanjury “analýzu výhodnosti”. Termín – první čtvrtletí tohoto roku.
Hlavní váhu bude mít ale ekonomická stránka. “Mohu jasně říci, že v České republice s výjimkou D1 není dálnice, jejíž stavba a údržba by se dokázala z mýta zaplatit. To je předem jasné a pouze podle tohoto kritéria by se nemělo o stavbě rozhodovat,” konstatoval ředitel Asociace pro podporu PPP projektů Vladimír Sloup. Přesto je podle Vladimíra Sloupa důležité, aby se “soukromá” dálnice stavěla. “Sice je to krátký úsek, ale jako pilotní projekt, který pomůže i ostatním, má bezesporu velký význam,” říká.
Pokud by stát se soukromníkem dálnici stavěl, musel by mu podle ředitele Sloupa doplácet nad rámec lokálního mýta ze svého. Jenže to už by bylo pro stát nevýhodné. To, že je projekt zajímavý spíše pro soukromníka, nakonec nepřímo ukazuje i to, že kolem něj krouží se zájmem banky, které by stavební firmě poskytly záruky. Podle informací z ministerstva dopravy se už přihlásily všechny hlavní české domy i Evropská investiční banka.
Nepovedené PPP
V Česku se dosud spolupráci státu a soukromníků při výstavbách příliš nedaří.
Stavbu justičního areálu v Ústí nad Labem muselo ministerstvo spravedlnosti zastavit, nejsou na ni peníze. Studie stály ale už 40 milionů. V Ústřední vojenské nemocnici v Praze měly vzniknout nové budovy, hotel a parkoviště. Za odstoupení od smlouvy stát zaplatil 170 milionů. Zrušení nevýhodné smlouvy s izraelským investorem na stavbu D47 stálo v roce 2002 Česko 626 milionů korun. Smlouvu předtím uzavřel bez výběrového řízení kabinet Miloše Zemana.
Projekt spolupráce soukromníků a státu na jihočeské D3 kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Stát za něj už zaplatil od roku 2003 nejméně 120 milionů a ministerstvo dopravy podle NKÚ neprokázalo výhodnost projektu.
Harmonogram staveb, který bude dnes vláda projednávat, ale nastiňuje i silnice, na které peníze budou. Stavět se začne například R4 u Skalky na Příbramsku nebo úsek D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, peníze půjdou i na D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem.