Stát křísí plány na obří kanál Dunaj, Odra, Labe
- 21/01/2013
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Doprava ve městech, Vodní cesty, Z tisku
Zdroj: MF Dnes, 21. ledna 2013
Autor: Jan Sůra
PRAHA – Staré plány na propojení Dunaje, Odry a Labe vodním kanálem znovu ožívají. Za šest milionů korun teď začne Ředitelství vodních cest (ŘVC) zkoumat, zda by mělo vůbec ekonomický smysl. Realizace stavby někdy v dohledné době však zatím není příliš pravděpodobná. ŘVC vypsalo na začátku roku soutěž na firmu, která má sestavit studii proveditelnosti kanálu na území Česka. Ta by měla ukázat, zda se vůbec obří náklady na jeho stavbu někdy vrátí. Česko by takové plánování nemělo stát prakticky nic: peníze na něj získá z projektu Inwapo, který financuje Evropská unie. “Jedná se o studii financovanou ze zdrojů EU, která je mezinárodním projektem sedmi zemí a má odpovědět na legitimitu investicí do vodních cest a námořních přístavů z celoevropského pohledu,” řekl mluvčí ŘVC Václav Straka. Podle něj by bylo hrubou chybou se projektu nezúčastnit. Vítěz soutěže má studii dodat do konce srpna příštího roku.
O kanálu se mluví už několik století. V tom minulém hlavně před druhou světovou válkou. Na jejím začátku se dokonce začal i budovat. Jeho velkým podporovatelem byl například Tomáš Baťa. Poté byl však zastaven. Po roce 1989 se kanál dostal do řady strategických dokumentů a vládních závazků. Nově se stal i tématem prezidentských voleb, když ho chce prosadit Miloš Zeman. Zástupci státu i odborníci však zatím nevidí jeho stavbu reálně. Přesto v úvahách zůstává, a to hlavně proto, že by umožnil přesun zboží ze silnic a železnic na vodu. “Je to sen, ale za této ekonomické situace nereálný. Každopádně studií proveditelnosti se nic nezkazí,” říká dopravní expert a někdejší ministr dopravy Petr Moos. “Do roku 2020 není šance, že by na takový projekt byly peníze, ani na nějakou detailnější přípravu,” tvrdí šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. “Je to jako námět v dopravní strategii, který ale není detailně řešen. Po studii proveditelnosti by se mělo rozhodnout, co dál,” řekl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna. I ŘVC připouští, že stavba může být ještě hodně daleko. “Vše je ve stadiu úvah a zkoumání. Tedy k vlastní realizaci výstavby je ještě dlouhá cesta,” dodal Straka. Vodní dopravě se v Česku navíc zatím příliš nedaří, především kvůli často nesplavnému Labi mezi Ústím nad Labem a Děčínem.
V územních plánech už kanál je
Kvůli kanálu má řada krajů stále ve svých územních plánech velké rezervy pro jeho případnou stavbu, a část území je tak možná zbytečně blokována od dalšího rozvoje. Zatím poslední trasa byla naplánována v roce 2007 a už teď se kvůli ní některá města ozývají. Naposledy například Bohumín, kterému se nelíbí trasování částečně přes zastavěné území. Projekt má i své velké kritiky, hlavně mezi ekology, podle kterých by zničil řadu vzácných území. Za průplav naopak bojují velké firmy. “Devadesát procent průmyslových podniků stojí u vody, pro firmy z Moravskoslezského kraje to ale neplatí a je to pro ně velký handicap,” řekl nedávno prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš. “Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, pokud je, na rozdíl od naší konkurence, neumíme dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Proto je pro nás spojení s říčními přístavy v Mělníku a v Bratislavě důležité,” dodal šéf Vítkovic Jan Světlík.
—
Vodní koridor
Dunaj – Odra – Labe
propojení Dunaj – Odra – Labe
rakouská varianta
slovenská varianta
trasa průplavu Dunaj – Váh – Odra
na českém území
(plánované Slovenskem)