Řidičům mají v Německu stačit české emisní plakety

Zdroj: Hospodářské noviny, 5. listopadu 2012

Autor: Zuzana Keményová

 

Německo už na nápad sjednotit plakety v celé Evropě kývlo. V Česku se nízkoemisní zóny začnou objevovat příští rok.

 

Když se chce český motorista vypravit do Berlína, Frankfurtu, Mnichova nebo desítek dalších německých měst, musí si nejprve sehnat německou ekologickou plaketu podobnou dálniční známce a přilepit si ji na okno. Německo totiž už před několika lety zavedlo ve větších městech takzvané nízkoemisní zóny a do nich mohou pouze auta, která vypouštějí jen určité množství exhalací. Kdo německou plaketu o množství zplodin svého vozu nemá, do centra města se nedostane.

V Česku se sice první nízkoemisní zóny objeví až příští rok na podzim, už teď ale ministerstvo životního prostředí začalo se sousedním Německem jednat o tom, aby plakety platily navzájem v obou zemích a řidičům tak stačilo nalepit na čelní sklo jen jednu vinětu.

 

Podle ministra životního prostředí Tomáše Chalupy je to první krok k tomu, aby se plakety sjednotily i napříč Evropou. “Německo je pro Česko nejvýznamnějším dopravním partnerem, proto jsme jednání začali právě tady,” řekl HN ministr. “Vzájemné uznávání ekologických plaket teď řeší česko-německá pracovní skupina a je to na dobré cestě. Němci už předběžně kývli, s principem souhlasí. Teď dojednáváme detaily,” připojil Chalupa.

Cílem je, aby lidé nemuseli jezdit po Evropě s okny polepenými plaketami. “Vznikne mezinárodní smlouva o vzájemném uznávání plaket. Už jsem o tom mluvil na jednání visegrádské skupiny,” dodal Chalupa s tím, že uznávání ekovinět dohaduje už i se Slovenskem.

 

Co se týče nízkoemisních zón, Německo patří k nejpřísnějším zemím. Řidiči, kteří do zóny vjedou bez německé plakety, hrozí pokuta čtyřicet eur, tedy zhruba tisíc korun. Kdo chce vyrazit do centra města, musí si předem plaketu zakoupit v autoklubu. Její cena vychází na tři sta korun.

Vedle Německa už nízkoemisní zóny fungují v dalších deseti zemích Evropy, celkem je zavedla už téměř stovka evropských měst. Průkopníkem bylo už v roce 1996 Švédsko – ve Stockholmu díky tomu kleslo znečištění vzduchu z nákladní dopravy o čtyřicet procent.

 

Možnost zavést nízkoemisní zóny budou mít od října příštího roku i česká města, která trpí nadměrným znečištěním vzduchu. Jedním z prvních budou lázeňské Klimkovice u Ostravy, s novinkou počítají také další města včetně Prahy, Plzně nebo Karlových Varů.

Pravidla pro značení zón jsou ve všech státech EU víceméně stejná, proto je možné, aby si země ekonálepky navzájem uznávaly. Jak zóny rozmístit, si už ale každé město může určit samo.

Vozidla budou rozdělena do čtyř kategorií podle toho, jaké množství exhalací vypouštějí. Automobily s nejvyššími emisemi – z dieselových vozů jsou to ty vyrobené před rokem 1997 a u benzinových ty s rokem výroby 1993 a starší -, nemají nárok na plaketu žádnou a nemohou tak vjet do žádné zóny. Naopak nejčistší motory dostanou zelenou vinětu a mohou se ve městě pohybovat volně.

 

Zóny v Česku

Označení

Nízkoemisní zóna bude vytyčena značkami zákazu vjezdu. Ty budou doplněné podobou emisní plakety, pro kterou omezení platit nebude.

Druhy plaket

Auta nejšetrnější k životnímu prostředí budou označena zelenou plaketou a budou mít povolen vjezd do všech typů nízkoemisních zón. Dále budou žluté a červené plakety, nejméně šetrné vozy žádnou nedostanou.

Distribuce a cena

Viněty budou zajišťovat obce a Státní fond životního prostředí. Cena plakety bude 80 korun.



Leave a Reply