Turisty budou do českých regionů lákat soukromé firmy spolu se státem
- 17/12/2012
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Cestovní ruch, Z tisku
Zdroj: Hospodářské noviny, 17. prosince 2012
Autor: Petr Weikert
Na české poměry ojedinělý projekt propojení státní správy a lokálního byznysu funguje v Českosaském Švýcarsku a díky němu se do regionu daří lákat turisty z Čech i zahraničí. V budoucnu by měla podpora cestovního ruchu vypadat stejně i v dalších regionech, plánuje ministerstvo pro místní rozvoj. Po roce 2014 začnou vysychat evropské zdroje a Česko bude muset hledat novou cestu, jak posilovat sektor, který zaměstnává kolem 250 tisíc lidí.
Na severu Čech založili v roce 2001 správci národního parku spolu s městem Krásná Lípa a ochránci přírody obecně prospěšnou společnost Českosaské Švýcarsko. “Nejdříve jsme se zaměřovali na propagaci regionu a vydávání publikací,” vzpomíná Dana Štefáčková z obecně prospěšné společnosti. Po deseti letech se k trojici zakladatelů přidal ještě Ústecký kraj a společnost začala být marketingovým tahounem, který regionu přináší zisky z turistického ruchu.
Jednou z nejzajímavějších věcí, které na severu Čech zřídili, je destinační fond. Je to jakési ekonomické srdce, ve kterém se semkli místní obce a podnikatelé. “Jsou tam lidé z hotelů, zimních a letních sportovních areálů, místní dopravci a zejména obce,” říká Štefáčková.
Každý ze členů přispívá do fondu měsíční částkou od pěti do 38 tisíc korun a region díky tomu může vydávat společné publikace, prezentovat se na veletrzích nebo pořádat zájezdy podnikatelů ze sousedního Saska. S německými kolegy, kteří vybudovali obdobný projekt za hranicemi, pak mají i jednotné propagační předměty, spolupracují i na turistických zájezdech.
Právě takový ekonomický model by se podle ministerstva pro místní rozvoj měl brzy rozšířit i do dalších regionů, až se po roce 2014 sníží evropské dotace, které Česko čerpá. Nová koncepce rozvoje cestovního ruchu má platit v letech 2014 až 2020 a zaměří se právě na podporu destinačních managementů typu Českosaské Švýcarsko.
Výhodou těchto uskupení je, že dlouhodobě fungují a dokážou část peněz sama sehnat, myslí si šéf odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký. “Ideální je zajistit část peněz od státu, část ze soukromého sektoru a část z regionálních zdrojů, třeba krajského úřadu,” nastiňuje Hozdecký. Ministerstvo bude podle něj chtít napomáhat vzniku podobných sdružení a směřovat do nich přednostně podporu.
Že model v praxi funguje, se ukázalo v Českosaském Švýcarsku na zvýšení návštěvnosti po povodních v roce 2010. Správa národního parku sleduje počet návštěvníků pomocí tepelných čidel, vloni se už podle nich vrátil počet lidí do úrovně roku 2008, kdy měl tendenci růst. Největším lákadlem je oblast Hřenska. Vloni tam přišlo kolem 140 tisíc návštěvníků, v povodňovém roce 2010 to bylo kolem 100 tisíc lidí.
Podle Hozdeckého se regiony do dvaceti let celkově změní. “Bude klesat průmyslová výroba i zemědělství. A turistický ruch je jedním ze zdrojů, který může oblastem přinést peníze. Dosud z něj čerpá zejména Praha, a proto bude třeba ten poměr změnit,” dodává Hozdecký.
Turismus
250 TISÍC
lidí pracuje v Česku v turistickém ruchu.