Strojírenství krizi odolává. Roste a táhne průmysl i export

Hospodářské noviny, 11. září 2012

Autor: Roman Šitner, s přispěním Petra Lukáče

 

Česká ekonomika je v recesi. Když si ale začnou stěžovat šéfové tuzemských strojírenských firem, mluví spíš o byrokracii, korupci a špatném školství. Strojírenství totiž dál sílí a zůstává hlavním tahounem růstu exportu. A Česko chrání před ještě hlubším propadem HDP.

Ke stížnostem na odbyt zatím není důvod. Automobilový průmysl zažívá pokračující růst a spolu s ním rovněž řada navázaných strojírenských oborů. Roste zájem i o české stroje a součásti elektroinstalací.

Přesto se už i mezi strojírenskými firmami šíří obavy o další vývoj. “Všichni jsou příliš negativní. Jsme na tom přitom i v rámci Evropy dobře,” tvrdí šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Český průmysl je přitom podle něj právě díky strojírenství stále konkurenceschopný – představuje přes třicet procent HDP a zaměstnává více než 1,4 milionu lidí.

 

Rusko, Čína, Indie…

Data ukazují, že strojírenství, a zvláště výrobě osobních aut, se nejen daří držet silnou pozici na zavedených evropských trzích, ale stále razantněji také pronikat na trhy nové.

Výrazně roste export například do Ruska i Číny. Nadějná je i situace v Indii, i když tam celkový vývoz strojírenství letos negativně ovlivnila indická verze modelu Škoda Rapid. Ta si v Indii získala popularitu na úkor Škody Fabie. Na rozdíl od ní se ale téměř obejde bez českých dílů.

Indie je zemí, na kterou se české firmy dívají jako na trh s velkým potenciálem dalšího růstu. Hlavním partnerem právě probíhajícího strojírenského veletrhu v Brně je právě tato země. České firmy chtějí proniknout tam a indické firmy naopak zvažují prodej svých výrobků zde. Uvažují ale i o investicích.

“Obě naše země mají obrovský potenciál ve spolupráci v obchodu, investicích a vývoji technologií,” říká Gaurab Majumdar, zástupce ředitele EEPC, organizace pro podporu indického strojírenství.

Řada českých firem již indické reference má. Jen armatur se tam za prvních sedm měsíců vyvezlo za čtvrt miliardy korun, tedy dvaapůlkrát více než v loňském roce. Násobně vzrostl i vývoz dílů železničních vozidel nebo soustruhů.

Obráběcí stroje do Indie vyváží například TOS Varnsdorf. Dodávky míří do firem věnujících se energetice a zbrojnímu průmyslu.

“Krize nás zasáhla. Následkem ale bylo razantní zeštíhlení, a v současné době tak můžeme říct, že jsme z krize venku. Nabíráme lidi a naše výsledky naznačují, že celosvětová ekonomika jde nahoru,” říká Miloš Holakovský, obchodní ředitel TOS Varnsdorf.

Důvody k obavám ale zůstávají. Na české strojírenství již dopadá pokles poptávky v problémových zemích Evropy. Zejména Francie a tamní automobilový průmysl patří mezi největší odběratele z Česka. Stále silnější je proto volání po státní podpoře exportu. Podnikatelé chtějí, aby jim politici na trzích v rozvojových zemích pomáhali.

Vláda se snaží, její exportní strategie chce závislost na trzích unie snížit a má pomoci vyvážet hlavně do zemí, jako jsou Brazílie, Čína, Indie, Irák, Ukrajina či Spojené státy.

Jeden z jejích kroků je ale kontroverzní. Ve snaze zabránit dvojkolejnosti došlo v srpnu k výrazné změně: s exportem má nově pomáhat pouze agentura CzechTrade, která patří pod ministerstvo průmyslu. Naopak ministerstvo zahraničí se v této oblasti již angažovat nemá. Jenže firmám to vadí. “V Rusku má funkce ambasadora své renomé. Každý jej bere jako zástupce státu a jeho podpora nám otevírá dveře. Ředitel pobočky CzechTrade ale takové postavení nemá,” popisuje Tomáš Krsek, předseda představenstva Škody Transportation, která dodává komponenty pro výrobu nových vozů petrohradského metra.

 

Pussy Riot a dalajlama

A čeho se ještě výrobci obávají? Největší problém pro budoucnost vidí v tom, že české školy produkují málo techniků. O ty stávající se jednotlivé strojírenské firmy stále více přetahují, neboť část jich už odchází do důchodu. “Během pěti až patnácti let odejde poslední generace odborníků,” obává se Hanák. Špatná situace je podle něj i ve výuce managementu.

A premiér Petr Nečas včera na brněnském veletrhu nastínil, kde vidí další problém pro české strojírenství a průmysl vůbec. “Musíme zabránit některým módním politickým projevům, které objektivně řečeno mají dopad do našeho exportu: umělé a falešné adorování takové záležitosti, jako je ruská skupina Pussy Riot, něco, co je vrcholem nevkusu, a v žádném případě něco, co symbolizuje svobodu a demokracii. Přesto se část politiků nechá unést touto módní vlnou. A to má potom dopad na toto exportní teritorium,” upozornil Nečas. Pokud jde o Čínu, tuzemským firmám podle premiéra pro změnu škodí vstřícnost k dalajlamovi.



Leave a Reply