Byla objevena nová hedvábná stezka? Vlak z Číny do Česka přivezl zboží za rekordních 16 dnů

Hospodářské noviny, 21. listopadu 2012

Autor: Pavla Francová

 

Pilotní projekt by se mohl stát standardem, někteří tak hovoří o nové hedvábné stezce. Nákladní vlak z Číny do Pardubic převážel elektroniku. Rekordní čas se mu podařilo dosáhnout i kvůli tomu, že bylo využito propojení moderních komunikačních technologií.

Pouhých 16 dnů jel nákladní vlak z Číny do Česka. Dosáhl tak rekordně krátkého času. Plně naložená souprava s 50 kontejnery plných zboží jela z čínského Wu-chanu do Pardubic.

Vlak vyjel 24. října, a než se 9. listopadu dostal do svého cíle v Pardubicích, urazil cestu přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko.

Celou trasu jízdy řídila švýcarská společnost InterRail Holding. Průběh i čas cesty se podařilo splnit přesně tak, jak si společnost naplánovala.

“Rekordní doby jízdy nákladního vlaku jsme mohli dosáhnout díky úzké mezinárodní spolupráci, inovativní logistice a moderních IT řešení,” cituje odborný web Transport Online Hanse Reinharda, prezidenta společnosti InterRail Holding.

Do unikátního projektu s rekordním výsledkem se zapojilo několik různých společností jako třeba kazašský dopravce kontejnerů, ruský Interrail Trans Siberian Express Service, Express Interfracht Brno a další.

Podle Howarda Lamba, generálního ředitele skupiny InterRail, má na rekordním čase velký podíl především využití elektronických systémů, díky kterým se podařilo zajistit včasné informování při překračování hranic mezi jednotlivými státy a stejně tak i zjednodušení celních procedur.

Díky tomu se podařilo podstatně urychlit překonávání hranic.

Celkem tak vlak v průměru ujel 700 kilometrů denně. Přeložení nákladu na čínsko-kazašské hranici přitom trvalo jen deset hodin.

“Tyto a další vynikající výsledky tohoto pilotního projektu dopravy vlakem ze střední Číny do střední Evropy budou nyní určitě případní zákazníci, které to zaujalo, podrobně analyzovat. V každém případě jsme nastavili nová měřítka, jak se dá zvýšit konkurenceschopnost drah v evropsko-asijské dopravě právě díky úzké spolupráci a díky technologickým inovacím,” dodal Lamb.

Cesta po železničních kolejích tak trvala přibližně o polovinu kratší dobu než standardní námořní doprava. Tou trvá dovoz zboží z Číny okolo jednoho měsíce.



Leave a Reply