Poláci chtěli mít dálnice na fotbalové Euro. Nebudou

Zdroj: Hospodářské noviny, 23. 6. 2011
Autor: Martin Ehl

 

Řada zahraničních firem neplní termíny. Kromě jiného viní i stát, že dodal špatnou dokumentaci.

 

Poláci měli sen: hotovou páteřní síť dálnic a rychlostních silnic do zahájení mistrovství Evropy ve fotbale příští rok v červnu. Zvlášť když mají k dispozici evropské fondy, které je třeba rychle čerpat.

Sen se ale rozplývá. A nejen kvůli nedávnému sporu s čínskou firmou COVEC, která přestala stavět dva úseky klíčové komunikace mezi Varšavou a Lodží a chtěla od státu více peněz, i když stavbu vysoutěžila právě kvůli extrémně nízké ceně.

List “Dziennik Gazeta Prawna” napsal, že důvody, proč stavby nebudou dokončeny, jsou dva: zpoždění na stavbách a spory, které státní firma Generální ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA) jako hlavní investor co chvíli se stavebními firmami vede.

 

Před týdnem například vznikl problém na hlavní dálnici A1, jejíž části staví irská firma SRB Civil Engineering. GDDKiA byla proti technologii, kterou chtěli Irové použít pro zesílení náspů. Podle polských expertů by technologie sice ušetřila Irům kolem třiceti milionů zlotých (186 milionů Kč), ale odrazilo by se to na kvalitě silnice. Stavba nicméně pokračuje. Zatím.

Ne tak ale budování dálnice A2, na které stavěla čínská firma COVEC. Ta nabídla pokračování stavebních prací na klíčové komunikaci, která měla polské hlavní město připojit k německému dálničnímu systému. Poláci ale neuvěřili nové čínské nabídce, která byla prý velmi nekonkrétní. A pár dní nato se v čínském tisku objevily pomlouvačné články o polské vládě.

Už od února se nic neděje na úseku dálnice A4 v Malopolsku na jihu země. Kvůli zpožděním tam GDDKiA zrušila smlouvu s polsko-makedonským konsorciem firem NDI a SB Granit. V době, kdy měla být hotova polovina, bylo prý dokončeno pouze sedmnáct procent práce. Výběrové řízení na pokračování stavby ještě nebylo vypsáno.

A další problém na A4 se týká řecké firmy J&P, jejíž úsek by měl polské dálnice dovést až k hranici s Ukrajinou, která je spolupořadatelem fotbalového mistrovství Evropy. Firma si s GDDKiA dopisuje už pár měsíců a údajně prý hrozí odstoupením od kontraktu, protože polské úřady nejsou schopny dodávat včas potřebnou dokumentaci.

Podobně argumentoval i čínský COVEC: dokumentace, kterou dostal, prý neodpovídala realitě stavby. Otázka je, zda vinu za nedokončení dálnic nesou polské úřady, nebo zahraniční firmy, které se hlásily do polských konkurzů v době nejhlubší krize stavebnictví v Evropě a často šly s nabízenou cenou až na hranici možností.

Stavby mají i svoji politickou dimenzi, protože letos na podzim se mají konat v Polsku parlamentní volby a nedostavěné dálnice jsou snadným terčem kritiky opozice i médií.

 
Polské silniční absurdity

 

Most bez přípojek

Architektonicky zajímavý most u města Plock měl jednu vadu. Byl dokončen v roce 2005, ale silnice k němu byla přivedena až o dva roky později.

Drahá a nekvalitní

Na desetikilometrové části obchvatu Varšavy se po dvou měsících začal rolovat asfalt. Kilometr tohoto úseku stál v přepočtu 36,6 milionu korun.

Obchvat století

Obchvat města Wałbrzych na jihozápadě Polska začali stavět ještě Němci před druhou světovou válkou. Od roku 2000 stavba tři roky pokračovala. Nyní se nestaví.

Zásah ekologů

Ochranáři přitáhli pozornost k obchvatu města Augustów na severovýchodě Polska. Silnice kolem města, přes něž prochází všechna pozemní doprava z EU do Pobaltí, se začala stavět přes chráněné území. Ekologové si toho všimli až poté, co bylo postaveno několik kilometrů silnice. Stavba stojí a obyvatelé města jsou naštvaní, nemohou jezdit ani po dokončené části.



Leave a Reply