Dálnice D3: U Borku by se mohlo kopnout už na podzim

Zdroj: Českobudějovický deník, 22.3.2012
Autor: Edwin Otta

 

České Budějovice – První úsek dálnice u Českých Budějovic by mohl řidičům začít sloužit už v roce 2014.

Už letos na podzim by mohly začít výkopové práce na dálnici D3 u Českých Budějovic. Jak již Deník informoval, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá výběrové řízení na stavitele úseku Borek – Úsilné.

Do konce měsíce by podle ředitele jihočeské pobočky ŘSD Josefa Pešla mohlo být výběrové řízení oficiálně vyhlášeno.  Auta by tu pak mohla jezdit v roce 2014.

„Konečně se budování této silnice přiblíží k hranicím Českých Budějovic,“ říká primátor Českých Budějovic Juraj Thoma a dodává, že to považuje za vítězství dlouhodobého tlaku budějovických politiků na vládu. Zároveň upozorňuje na to, že dálnice z Prahy do Českých Budějovic a na hranice s Rakouskem byla do základní komunikační sítě zařazena usnesením vlády už před pětadvaceti lety.

I částečný úsek dálnice by pomohl například Borku, jak Deníku potvrdil starosta obce Jaroslav Novák. „Předpokládáme, že by se odklonila hlavně kamionová doprava,“ uvedl Jaroslav Novák s tím, že by se mohla dopravní zátěž na Pražské třídě snížit zhruba o třetinu.

 

Už jen poslední schvalovací procedura  čeká na výběrové řízení pro pokračování dálnice D3 v jižních Čechách. Ředitelství silnic a dálnic zatím předběžně ohlásilo, že vypíše výběrové řízení na dodavatele stavby. Do konce měsíce by mohlo být vše vyhlášeno oficiálně. Ve hře jsou úseky Borek – Úsilné a Veselí nad Lužnicí – Bošilec. Dohromady by měly stát zhruba tři miliardy korun. Kopat by se mohlo začít už na podzim.

U Českých Budějovic by se zároveň jednalo podle primátora Juraje Thomy o první část  obchvatu. „Do dvou let by díky novému dálničnímu úseku měla vyrůst část severovýchodního obchvatu města. Povede od pravotočivé zatáčky před Borkem na mimoúrovňovou křižovatku u Úsilného,“ uvedl Thoma s tím, že komunikace prozatímně vyústí za Úsilným na lišovskou silnici asi jeden kilometr před rondelem na Okružní.

Velké zlepšení současné situace by to bylo pro Borek, kterému by se vyhnula velká část tranzitní dopravy. Podle starosty obce Jaroslava Nováka se v minulých letech dělaly dopravní průzkumy, které ukázaly, že by dopravní zátěž na hlavní silnici podle tehdejších čísel měla klesnout asi o třetinu. „Když se objevily zprávy, že by stavba mohla začít, lidé se na to hned ptali,“ zmínil Jaroslav Novák. Připojil, že už dnes, když chtějí obyvatelé Borku vyjet z vedlejších ulic na hlavní, tak čekají dlouhé minuty, než se objeví skulinka v kolonách aut. „Je to těžké hlavně v ranní dopravní špičce mezi sedmou a půl devátou,“ popsal situaci v obci starosta Borku.

Podle ředitele jihočeského pracoviště ŘSD Josefa Pešla by práce na úseku Borek – Úsilné měly trvat dvě plné stavební sezony. Pokud vše půjde podle plánů, začne se stavět letos na podzim a na podzim roku 2014 by mohl být zmíněný úsek dálnice hotov. Nejdéle by práce podle Pešla mohly trvat dva a půl roku. Peníze půjdou z operačního programu doprava, který spravuje ministerstvo dopravy. V první fázi už je na stavbu u Českých Budějovic připraveno 200 milionů korun.

 

Momentálně se nepočítá s tím, že by se uplatnila metoda spolupráce státu a soukromého sektoru zvaná PPP. Jeden čas se totiž uvažovalo o tom, že by soukromník dálnici postavil a určitý čas provozoval a stát by komunikaci splácel postupně. S tím ale nyní ŘSD aktuálně nepočítá. Tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová však připojila, že se ještě čeká na pokyny ministerstva dopravy.

Ohledně pokračování úseku u Českých Budějovic se možná bude kvůli úsporám ještě jednat o úpravách projektu. Mohly by se týkat například tunelu Pohůrka nebo sjezdů z dálnice. Diskuse je ale podle Josefa Pešla na začátku a její výsledek nechce předjímat.

V současnosti je ve výstavbě úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Ten má být uveden do provozu příští rok v létě. K jeho úplnému dokončení, včetně terénních úprav a podobných prací, má dojít nejpozději do konce roku 2014 .

 



Leave a Reply