První dálnice na dluh vyjde na 3,8 miliardy
- 13/08/2012
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Z tisku
Zdroj: Hospodářské noviny, 7. 3. 2012
Autor: Petr Weikert
Vláda začíná hledat firmu, která na splátky postaví kus dálnice. Firma bude mít část D3 pronajatou 30 let, pak ji převezme stát.
První dálnicí v Česku spravovanou soukromou firmou bude osmikilometrový úsek D3 u obce Bošilec, který vyjde na 3,8 miliardy. Řidiči by na něj měli vyjet v roce 2016. Ministerstvo dopravy už dokončilo podrobné plány, jak má vypadat první modelový projekt spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnic.
“Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky, a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz,” řekl HN ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Slib na 30 let
Právě spolupráce státu a soukromníků, takzvané projekty PPP, jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice. I podle zprávy Národní ekonomické rady vlády jsou služby stavebních firem pro stát výrazně dražší, než když staví pro soukromý sektor. Důvod je jednoduchý: v soukromé sféře je větší konkurence, která tlačí ceny dolů.
Částka, se kterou ministerstvo dopravy půjde do veřejné soutěže, je 3,8 miliardy korun. Pokud plán schválí na jaře vláda, firmy by se mohly začít hlásit už letos v létě. Ministerstvo přitom láká i zahraniční investory nebo sdružení finančníků a stavitelů.
V praxi bude první PPP projekt vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou.
Peníze bude vláda soukromníkům splácet z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Protože tam ale neprojede tolik aut, aby mýto za 30 let náklady uhradilo, bude stát dosypávat i peníze, které se vyberou na silnicích ve zbytku republiky.
Cena 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnice dokážou ušetřit. “Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat,” uvedl Dobeš.
Dálnice jako pionýr
Pokud se stavba prvního soukromého úseku podaří, bude to podle ministra první krok k tomu, aby stát začal stavět podle stejného modelu i ostatní dálnice. Ve hře je podle něj rychlostní silnice R35, tedy severní varianta D1. Tam stát ale ještě nemá vykoupené všechny pozemky, což je pro zahájení PPP projektu klíčové.
Stavba se soukromníky je přitom pro stát jednou z mála variant, jak dálnice do budoucna vůbec stavět. Letošních 66 miliard korun nestačí pokrýt ani všechny rozestavěné části. Příští rok bude ještě hůř – pro silnice a dálnice se počítá jen se 60 miliardami korun.
Nadšení z PPP projektů ale tlumí dosavadní české zkušenosti. Ze smluv na ostravskou dálnici musel stát v roce 2003 draze vycouvat, nepovedly se ani další projekty. V Ústřední vojenské nemocnici měly vzniknout nové pavilony, projekt ale skončil krachem, stát musí navíc zaplatit 217 milionů korun za poradenství.
Základní pravidla prvního dálničního PPP projektu v Česku
Platíme z mýta
Částku bude stát splácet z mýta, které se na soukromé dálnici vybere. Protože finance stačit nebudou, na splátky použije i další peníze z vybraného mýta.
Cena
První soukromý úsek dálnice má stát 3,8 miliardy korun. Podle ministerstva dopravy bude ale díky veřejné soutěži cena nižší. Připočíst se k ní ale musí inflace a částka za údržbu dálnice, která projde samostatným řízením.
Třicet let nájmu
Investor bude mít úsek v nájmu 30 let. Stát mu začne peníze splácet po dokončení dálnice v roce 2016. Třicet let bude také dálnici udržovat a opravovat. Po uplynutí nájmu ji předá zpět státu ve stejném stavu, v jakém byla po dostavbě.