Smutné výročí: D3 je dnes 20 let, měří 15 kilometrů
- 13/08/2012
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Regionální rozvoj, Z tisku
Zdroj: MF Dnes, 30. 6. 2011
Autor: Ludmila Mlsová
Dálnice z Prahy přes Budějovice na rakouské hranice má měřit 171 kilometrů. Dnes je z ní postaven pouze kousek u Tábora, za dva roky se protáhne do Veselí nad Lužnicí. Další výstavba je však velmi vzdálená. Chybí peníze i vůle politiků.
Přesně před 20 lety se Jihočeši dočkali první části dálnice D3. Těsně před prázdninami v roce 1991 byl otevřen 3,5 kilometru dlouhý obchvat Tábora – jako úsek dálnice z Prahy do Českých Budějovic. Druhé nejlidnatější jihočeské město se tak zbavilo části aut, ale na další kousek dálnice si museli motoristé v regionu počkat až do prosince 2007. Tehdy byl dostavěn úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. Nyní je ve výstavbě 25 kilometrů mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, auta by po nich mohla jezdit napřesrok. Přitom dálnice v plánované délce 171 kilometrů – od pražského okruhu na státní hranice s Rakouskem měla podle slibů politiků už dávno stát. Místo skutků je to však jen populární předvolební téma všech adeptů zákonodárných komor ze všech politických stran. Na jihu Čech už jim nikdo nevěří.
Dostavba za 95 let
“Při dosavadním tempu výstavby necelé dva kilometry ročně bychom se celé stavby dočkali za 95 let od jejího zahájení,” spočítal dosavadní šnečí postup důležité spojnice jihočeský hejtman Jiří Zimola.
Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především vedení trasy ve Středočeském kraji a nedostatek peněz ve státní kase. Bývalá vláda zvažovala zařazení dálnice z Prahy na jih Evropy do pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Připravovaná varianta, podle níž by měl soukromý investor v rámci PPP zaplatit úsek z Veselí do ČeskýchBudějovic, ale není moc preferovaná.
“Dnes jsme na tom určitě líp než Středočeši. Máme platná územní rozhodnutí na dálnici až do Budějovic. Kousek okolo krajského města se ještě chystá, ale za Budějovicemi už máme zase všechno připravené. U nás není problém s trasováním, dálnice má pevně danou stopu až k hranici do Dolního Dvořiště. Nicméně, na stavbu nejsou peníze,” objasnil senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4.
Primátor: Už nechci ani tipovat
Českobudějovický primátor Juraj Thoma potvrdil, že územní povolení na obchvat Budějovic už je vydané, zatím však není pravomocné. “Už ani nechci tipovat, kdy se projedeme po dálnici. Každý ministr totálně předělá plány svého předchůdce a ‘úmrtnost’ ministrů dopravy je velmi vysoká,” řekl. Zatímco pro obyvatele Budějovic je dálnice stále v nedohlednu, Soběslavští už rok žijí v sousedství obří stavby. Město křižují nákladní auta se stavebním materiálem. “Část aut jezdí na stavbu po městských silnicích, část po krajských. Občas si lidé stěžují na jejich rychlou jízdu a znečištěné silnice, ale už jsme všichni natěšení, že se městu do dvou let výrazně uleví,” podotkl soběslavský starosta Jindřich Bláha.
Podle Pavla Eyberta už byla v úseku D3 mezi Táborem a Veselím prostavěna třetina z desetimiliardového rozpočtu. Stavbaři pracují i o víkendech a svátcích. Snaží se dohnat skluz, k němuž došlo v některých částech kvůli pozdnímu předávání stavebních povolení. “Rozhodujícími jsou stavby velkých mostů přes rybník Koberný, Černovický potok a společný most přes železnici, silnici E55 a Lužnici. Jsou to kolosální díla od délky půl kilometru až přes jeden kilometr,” vysvětlil Eybert.
Do dvou let mají tedy Jihočeši naději, že z celkové délky 171 kilometrů dálnice bude dokončeno 40 kilometrů. “Současný stav, kdy Rakousko pokračuje ve výstavbě rychlostní komunikace S10 k našim hranicím a my nejsme schopni na tento vývoj reagovat, považuji za mezinárodní ostudu, za brzdu rozvoje spolupráce našich regionů,” zlobí se hejtman Zimola.
Zatímco politici, podnikatelé a motoristé považují odkládanou D3 za brzdu, ekologičtí aktivisté od začátku tvrdí, že je zbytečná. “Kdyby se začalo stavbou obchvatů velkých sídel a rozšířením současné silnice, už jsme mohli mít postaveno až k rakouské hranici,” řekl Edvard Sequens ze Sdružení Calla.