D3: Do patnácti let hotovo nebude

MF Dnes, čtvrtek, 30. června 2011
Autor: Ludmila Mlsová

 

Zatímco na jihu Čech už je celá trasa D3 do Českých Budějovic i navazujícího úseku R3 na rakouskou hranici jasná a dálnice se tu začíná pozvolna stavět, ve Středočeském kraji je budování stále v nedohlednu.

V současné době je teprve na ministerstvu životního prostředí k posouzení dokumentace vlivu na životní prostředí ve dvou variantách – takzvané západní a východní.

Stát možné varianty zredukoval na dvě – západní kolem Jílového a východní vedoucí přes Čerčany. Západní varianta znamená postavit dálnici na zelené louce, východní v podstatě rozšířit současnou silnici do Českých Budějovic.

“Ministerstvo musí posoudit, která varianta je průchozí. Teoreticky se mohou ukázat jako vhodné obě, ale také třeba žádná,” uvedl Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Očekává, že stanovisko hodnotitele bude k dispozici na přelomu července a srpna a následně ministerstvo vydá své stanovisko na základě odborného posudku ještě v letošním roce.

“Bude-li přípustná západní strana, lze v přípravě výstavby D3 pokračovat rychleji. Jenže pokud ministerstvo posvětí pouze východní variantu, bude to znamenat zpoždění v řádu deseti let. A pokud ministerstvo shodí ze stolu obě, bude zpoždění ještě delší,” varuje.

Zároveň nyní ve Středočeském kraji běží proces schvalování zásad politiky územního rozvoje kraje, který by měl ze současného územního plánu převzít západní trasu a měl by být dokončen ještě letos.
Bártova superkoncepce skončila “Podle superkoncepce exministra Víta Bárty měly první peníze peníze do středočeského úseku D3 přijít v roce 2022. Jenže dnes je ministrem Radek Šmerda a superkoncepce se schvalovat nebude. Takže je hrozně těžké věštit, kdy se po celé dálnici bude jezdit,” potvrdil Eybert. Je však přesvědčen, že v příštích 15 letech to určitě nebude.

Dálnice D3 byla přidána do základní dálniční sítě v roce 1987. Spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 je součástí 3 305 kilometrů dlouhé evropské silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty.



Leave a Reply