D3 slaví 20 let. Ale existuje jen na papíře
- 13/08/2012
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Doprava, Regionální rozvoj, Z tisku
Zdroj: Českobudějovický deník, 28.6.2011
Autor: ČTK
Praha – Již desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.
Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však mohou využít pouze několikakilometrový úsek. Jeho první část, 3,3 kilometru dlouhý obchvat Tábora, byl otevřen již před 20 lety, 30. června 1991.
V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.
O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční dítě v četně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné ČR a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes. Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Problémy s financováním
Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především financování a trasa v některých úsecích. Jako o možnosti financování stavby se uvažuje o jejím zařazení do pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Připravuje se varianta, podle které by měl soukromý investor v rámci PPP zaplatit úsek z Veselí do Českých Budějovic. Loni v lednu ekonomičtí ministři odmítli návrh ministerstva dopravy, který předpokládal, že by celý 113 kilometrů dlouhý úsek dálnice od Tábora k hranici s Rakouskem bylo možné stihnout postavit formou PPP v letech 2011 až 2015.
Jako každou dálniční stavbu provází i D3 problémy s protesty veřejnosti a ekologických aktivistů i s výkupy pozemků, přípravu stavby provázejí desítky námitek. Nejproblematičtější je patrně středočeský úsek dálnice, především oblast Posázaví. “Příprava výstavby dálnice D3 trvá více než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje,” konstatoval nedávno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle úřadu ujasněny nebyly zdroje financování výstavby, ani nebyla závazně stanovena potřeba peněz na její pořízení a hrozí další nárůst nákladů.