O trase dálnice D3 je rozhodnuto

Zdroj: Českobudějovický deník, 16.4.2011
Autor: Edwin Otta

 

České Budějovice – Obce se na trase dálnice a ŘSD shodly. Plány se měnit nebudou.

Dálnice D3 u Budějovic přestala hledat alternativy, aby se ušetřilo. Komunikace si ponechá původní trasu a počet sjezdů a zůstane i varianta dlouhého tunelu u Pohůrky. Přesto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává, že dokáže na stavbě ušetřit, jak nedávno požadovalo ministerstvo dopravy. Navržená podoba dálnice má ale také své kritiky.

Debata o dálnici nabrala obrátky před pár měsíci, když ministerstvo dopravy naznačilo, že suma 22 miliard za 12 kilometrů dálnice je moc. Začalo se diskutovat nejen o tunelu u Pohůrky, který státní úředníci ocenili na 3,2 miliardy ale město jen na 1,5 miliardy. Hrozilo, že ubude i sjezdů z dálnice.
Teď se obce na trase dálnice a ŘSD shodly. Plány se měnit nebudou. „Předpokládáme realizaci projektu dle původní varianty, to jest s tunelem v nezkrácené podobě a se všemi křižovatkami,“ uvedl pro Deník budějovický primátor Juraj Thoma.

 

Tolik vzývané úspory má podle tiskové mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové přinést výběrové řízení na dodavatele stavby.
Plánovaná podoba silnice má ale také své kritiky. „Na to, že se jedná o dálnici, je vzdálenost obcí od komunikace z hlediska ekologie malá,“ míní například profesionální řidič z Rudolfova Václav Rejda.

Budějovický zastupitel Stanislav Rataj se zase obává, aby ve městě nenastala stejná situace, jako se železnicí. Ta je pro dopravu téměř neprůchodnou bariérou a Rataj si myslí, že dálnice v plánované podobě se stanepodobnou překážkou. Sám prosazuje alternativní řešení.

Připomínky neuspěly

Nejednu výtku má k plánům dálnice D3 u českých Budějovic zastupitel Stanislav Rataj. Především se obává toho, že vznikne další bariéra, podobná, jako železniční trať. Jen bude posunuta více na východ.

Trasa dálnice zůstala podle Rataje nezměněna od šedesátých let, ale město je jiné, než před padesáti lety. „Návrh dálnice nerespektuje rozsáhlou zastavěnost území a neřeší funkci městského obchvatu s napojením na hlavní komunikace směřující do centra města,“ míní Stanislav Rataj a dodává, že v Evropě zpravidla dálnice města obcházejí.

Rataj navrhoval i alternativu, kdy by se dálnice postavila na Lišovském prahu a kolem města by byl jen obchvat. Z řad veřejnosti zazněly i názory, že dálnice v těsné blízkosti Budějovic bude zbytečně náročná z hlediska mimoúrovňových křížení, což ji zákonitě prodraží. Ale připomínky neuspěly.

Pragoprojekt sice mělpodle ředitelství silnic a dálnic připravit alternativy, ale územní řízení, které je nyní vedené na českobudějovickém stavebním úřadu pracuje s původní variantou. Pragoprojekt ani žádné alternativy obcím nebo městu nepředložil.

 

Dálnice má klíčový význam

Přitom ještě před několika měsíci i na rudolfovském zastupitelstvu z úst starosty Víta Kavalíra zaznělo, že varianta vedení dálnice po Lišovském prahu je stále ve hře.

Debata o jiné trase dálnice už možná propásla správný okamžik. „Na umístění trasy mezi Lišov a Rudolfov je pozdě. Již v roce 1995 jsem osobně organizoval petici předloženou  nic se nedělo. To byla promarněná příležitost,“ říká někdejší budějovický zastupitel Svatomír Mlčoch.

Nyní se vše vrátilo ke stavu, kdy v roce 2007 vznikl poslední návrh projektu dálnice za spoluúčasti obcí dotčených v okolí Českých Budějovic plánovanou výstavbou.

Územní řízení na vydání územního rozhodnutí předpokládá realizaci projektu dle původní varianty, to jest i s tunelem Pohůrka v nezkrácené podobě a se všemi křižovatkami.

Budějovická radnice je s tím spokojena. „Město považuje za naprosto klíčové, aby územní řízení bylo zakončené v co nejkratší době, tudíž drží tuto variantu, která je navíc projednána s obcemi v okolí Budějovic,“ uvedl pro Deník primátor Juraj Thoma. Na dotaz, zda dálnice zvládne i funkci obchvatu Thoma reagoval konstatováním, že dálnice má klíčový význam pro odvedení tranzitu z města a plní plnohodnotně také funkci obchvatu.



Leave a Reply