Do Vrbného už můžete jet lodí

Zdroj: České Budějovice, 26. 8. 2010
Autor: Andrea Zahradníková

 

České Budějovice – V Budějovicích ve středu otevřeli Lannovu loděnici. Zatím je splavných pět kilometrů Vltavy

 

Zhruba pětikilometrový úsek mezi Jiráskovým jezem v Českých Budějovicích a jezem v Českém Vrbném mohou nyní zájemci překonávat také po vodě. Ve středu byla u budějovického Dlouhého mostu otevřena Lannova loděnice a na Vltavu odtud vyrazila první plavidla.

Lannova loděnice je 60 metrů dlouhé plovoucí molo, které umožňuje vyvázání lodí ve dvou výškových úrovních. „Na plánované vltavské vodní cestě je to klíčová stavba, protože jde o koncové přístaviště. Veškeré plavby zde budou končit a začínat,“ popsal Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR.

 

Vltava je nyní splavná od Lannovy loděnice k jezu v Českém Vrbném. Na vodu tu může vyrazit kdokoli, do 17. září budou po trase jezdit také výletní lodě. „Je to nádherný úsek a dlouho jsme se na něj těšili. Žádné záludnosti po cestě nejsou, plavba je klidná,“ řekl Štěpán Machart, jednatel firmy Českobritská plavební, která výletní lodě provozuje. Po Vltavě od středy jezdí dvě plavidla, modrobílý člun, který uveze 30 lidí, a katamarán pro 12 pasažérů. Vyráží z Lannovy loděnice vždy v celou hodinu, dospělí za jízdu zaplatí sto korun, děti polovic. „Plavba trvá zhruba hodinu, je to desetikilometrový úsek do Vrbného a zpět,“ doplnil Machart.

Budování vodní cesty také podle Zdeňka Zídka, ředitele závodu Horní Vltava, výrazně zlepšilo bezpečnost krajského města. „Má to i protipovodňový účinek. Při stavbě jsme prohloubili koryto, takže se zvýšila kapacita řeky. Lidé to mohli pocítit již letos, kdy vydatně pršelo, ale voda se nerozlila,“ řekl. Primátor Miroslav Tetter doufá, že díky tomu se již nikdy nebude muset pytlovat pravý břeh Vltavy jako v roce 2002.

Právě otevřený úsek Vltavy je pouze malou částí plánované vodní cesty. V listopadu by měla být dokončena plavební komora v Českém Vrbném a již na jaře příštího roku tak lodě doplují z Budějovic na Hlubokou. V roce 2013 by pak vodní cesta měla vést až do 33 kilometrů vzdáleného Týna nad Vltavou. „Tím se zpřístupní také atraktivní nádrž Hněvkovice,“ připomněl Zídek. V budoucnu by se měly lodě z krajské metropole po vodě dostat až do hlavního města.

 

Jan Bukovský věří, že lidé budou vodní dopravy hojně využívat. „Je to pro Budějovice něco nového, nový fenomén a pěkným příkladem může být například Baťův kanál, tam jezdí desítky lodí,“ uvedl s tím, že Vltava má co nabídnout a v budoucnu by mohla být ještě oblíbenějším turistickým cílem než moravský kanál.

Již první den byl o vyjížďky lodí velký zájem. „Jsem moc zvědavá, kolem řeky jezdíme každou chvíli, ale prohlédnout si ji z lodě jsme dosud nemohli,“ řekla Helena Tůmová, která se na řeku vydala se synem. Ne všichni ale nadšení z budoucí vodní cesty sdíleli. „Myslím, že celé splavnění Vltavy je nesmysl, vynaložené peníze by byly užitečnější jinde,“ reagoval Pavel Červenka z Budějovic.

Náklady na Lannovu loděnici byly zhruba 25 milionů korun. 85 procent z této částky pokryly prostředky z Evropské unie, zbytek zaplatilo Ředitelství vodních cest. Úsek do Týna nad Vltavou vyjde celkově téměř na dvě miliardy.



Leave a Reply