Zdroj: MF Dnes, 7. 8. 2010
Autor: Lenka Zimmelová

 

Na seznamu staveb, které ministerstvo dopravy chce kvůli úsporám zastavit, figuruje i chystaná rychlostní silnice R3 z Budějovic do Rakouska. Řidiči se jen tak nedočkají ani nových úseků dálnice D3 do Prahy.

 

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Ostré zatáčky, prudká klesání, nekonečné šňůry aut, řidiči předjíždějící na nepřehledných místech. Hlavní tah mezi Českými Budějovicemi a hranicemi s Rakouskem – silnice E55 – je plný míst, která jsou mezi lidmi známá jako úseky smrti.

Mezi nejznámější patří Nažidla, kde v roce 2003 zemřelo po nehodě autobusu na místě 17 lidí, další tři pak v nemocnici. Přestože už tehdy slibovali politici nápravu, nestalo se vůbec nic. Naopak. Trasu dlouhou 38 kilometrů, po níž se jezdí už od roku 1831, sice má nahradit rychlostní silnice R3, jenže její přípravy se s největší pravděpodobností znovu odloží.

Spolu s úsekem dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Hodějovicemi u Českých Budějovic je totiž v předběžném seznamu staveb, jež se mají kvůli škrtům ve státním rozpočtu letos a příští rok zastavit. O jeho konečné podobě rozhodne ministerstvo dopravy do konce příštího týdne.

„Je tu šílené množství bouraček, máme s tím velké problémy. Současná silnice funguje jako obrovský špunt na cestě mezi Rakouskem a Prahou. Na takový provoz zkrátka není stavěná,“ popsal Josef Kaloš, místostarosta Kaplice, která na trase leží.

 

Šance, že by ministerstvo seznam přehodnotilo, jsou podle něj malé. „Taková je praxe, jižní Čechy jsou – jak známo – v řadě vždycky až poslední,“ zlobí se Kaloš.

Podobně mluví i budějovický primátor Miroslav Tetter, jehož město čeká na obchvat už roky. „Jako jedno z mála krajských měst nemáme pořádné napojení ani na dálnici, ani na kvalitní železnici. Ač se na to mnozí dříve dívali skepticky, teď se jako nejreálnější spojení se světem jeví letiště v Plané,“ podotkl.

Tetterovi vadí, že se termíny dokončení dálnice, která se má pár kilometrů od města změnit v rychlostní silnici, stále oddalují. „Dřív se mluvilo o roku 2010, teď už jsme na termínu 2020. Pro rozvoj regionu je to obrovský problém. Který podnikatel sem za takových podmínek půjde?“ ptá se Tetter.

Dálnice D3 měla být stejně jako silnice R3 financovaná formou PPP, tedy ve spolupráci státu a soukromých firem. „V těchto případech přitom nejde o samotnou stavbu, ale o její přípravy, tedy dokumentaci nebo výkup pozemků. Bavíme se řádově o desítkách milionů korun,“ říká senátor a předseda Sdružení za dostavbu dálnice D3 Pavel Eybert.

 

Nejpalčivější je podle něj právě obchvat Budějovic a celá R3. Ta se přitom podle posledních údajů měla začít stavět už v roce 2013. Jak velké budou mít přípravy zpoždění, je těžké odhadnout. „Momentálně dohlédneme jen rok dopředu,“ podotkl Eybert.

Nyní v kraji pokračují práce na stavbě dálnice v okolí Tábora. Ani ty však nejsou bez problémů. Majitel jednoho z pozemků, kudy má úsek vést, jej odmítá prodat. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s ním budou jednat příští týden.

Už teď je jasné, že dokončení dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí se zpozdí nejméně o rok. Mimo jiné i proto, že na některé části nemělo ŘSD stavební povolení. Jezdit by se tu mohlo na podzim 2012.



Leave a Reply