Škrty zastaví výstavbu dálnic

Zdroj: Lidové noviny, 29. 7. 2010
Autor: Pavla Kozáková

 

Kvůli nedostatku peněz se přeruší většina staveb silnic a dálnic, v budoucnu mají pomoci soukromé peníze

 

PRAHA – Výrazné škrty v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury podle ministerstva dopravy znemožní dokončení většiny dopravních staveb. Na druhé straně se tím otevírá cesta pro takzvané PPP projekty, tedy stavby silnic a dálnic v rámci partnerství veřejného a privátního sektoru.

„Budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme,“ řekl Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) totiž chybí peníze.

 

Již v letošním roce se fondu nedostává 3,6 miliardy korun. Na vině je pokles daňových příjmů o 2,4 miliardy korun a plánované krácení dotace o 1,2 miliardy korun. V příštím roce bude SFDI chybět dokonce 17 miliard korun.

Pražský okruh bude Kvůli více než dvacetimiliardovému propadu v rozpočtu tak musí ministerstvo již v srpnu začít ukončovat výstavbu zejména menších projektů. Na seznamu zastavených staveb se tak určitě neobjeví například jihozápadní část pražského okruhu. Ten má být otevřen na konci září. „Zastavení téhle stavby by byla katastrofa,“ dodal Hanzelka.

Ze starší prezentace bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky vyplývá, že se omezení výstavby může týkat například dálnic D47, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6.

Snížení rozpočtu SFDI navíc může ohrozit i čerpání evropských fondů. V rámci Operačního programu Doprava je přitom možné až do roku 2015 čerpat zhruba 150 miliard korun. Tyto prostředky se však musí párovat s penězi z národních zdrojů, které nyní chybí.

 

Řešením jsou soukromé peníze Nahradit seškrtané peníze by mohl vstup privátního investora. „Nastala situace, kdy se jednoznačně otevírá prostor pro PPP projekty. Stát nemá peníze na budování infrastruktury, ale potřebuji ji. Je možné, že si dálnice nechá postavit ze soukromých peněz,“ řekl Hanzelka. Podle ministerstva se však partnerství soukromého a veřejného sektoru nedá využít na již rozestavěné stavby. „Bylo by to velice obtížné a je otázkou, zda by to bylo vůbec proveditelné. Myslím si, že spíše ne,“ řekl Hanzelka.

Kandidátů na PPP projekty je však i tak víc než dost. „V současnosti máme zhruba 1100 kilometrů dálnic a rychlostních silnic a dalších přibližně tisíc jich potřebujeme postavit,“ řekl Hanzelka.

Jako první se na řadu dostane výstavba D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice. Hodnota tohoto projektu je přibližně 11,5 miliardy korun. „Tento projekt je již de facto připraven, dělají se v něm jen drobné úpravy. Během několika týdnů by měl jít do vlády,“ řekl Hanzelka. Dalším kandidátem na PPP projekt je výstavba rychlostní silnice R3 z Českých Budějovic směrem na rakouské hranice. Připravuje se i projekt na rekonstrukci zhruba 160 kilometrů třicet let staré části dálnice D1. Její oprava by měla stát zhruba 18 miliard korun.

Soukromý investor by mohl postavit dálnici D11 směrem na Polsko či i rychlostní silnici R35 z Hradce Králové do Mohelnice. „To je ale otázka minimálně na tři roky. Pro tuto silnici se teprve vykupují pozemky,“ řekl Hanzelka.

 

***

Co je PPP

PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships. Soukromý subjekt zajišťuje aktiva, například stavbu dálnice, a následně ji provozuje za předem sjednaných podmínek. Příjem dodavatele služby závisí na míře plnění těchto podmínek. Projekty PPP se osvědčily ve Velké Británii, Irsku, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku, Francii, USA, Kanadě, Japonsku a Austrálii, ale i v Chile a Jihoafrické republice. Ve Velké Británii od roku 1992 začalo více než tři sta projektů s celkovou hodnotou investic přes 38 miliard liber. Podle Národního kontrolního úřadu 88 procent projektů bylo dokončeno v termínu nebo dříve. V Česku by měla být první dálnicí postavenou systémem PPP jihočeská D3 od Veselí nad Lužnicí k rakouské hranici. Projekt schválila vláda v říjnu 2008, nyní se předělává a brzy opět skončí na vládním stole.

 

PŘÍSPĚVEK STÁTU DO FONDU DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY (v miliardách korun)

2008 62,5

2009 48,1

2010 47,8

2011* 30,7

* plán zdroj: SFDI

 



Leave a Reply