Moderní tratě se zpozdí. O dva roky

Zdroj: Lidové noviny, 11. 6. 2010
Autor: Josef Kolina

 

MODERNIZACE ŽELEZNIČNÍCH TAHŮ SE PROTAHUJE I PRODRAŽUJE

 

PRAHA – Z Chebu do Prahy se mělo jezdit po rekonstruované železniční trati už za šest let. Dokončení takzvané západní větve třetího koridoru by uzavřelo dlouhou kapitolu výstavby moderních hlavních tratí v Česku. Jenže se ukazuje, že modernizace vlakové trati nabírá výrazné zpoždění a prodražuje se.

„Je vysoce pravděpodobné, že si dokončení výstavby vyžádá další navýšení investic o patnáct procent na 135,5 miliard korun a termín dostavby se posune minimálně o dva roky,“ píše se v závěru auditu pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu, kteří průběh stavby zkoumali.

Potíže má kromě tratě z Prahy do Chebu i souběžně budovaná a financovaná jižní část čtvrtého koridoru z hlavního města do Českých Budějovic a dále na rakouské hranice.

Zpoždění a prodražení zažila stavba již před pěti roky Důvodů prodražování stavby a oddalování dokončení koridoru je podle NKÚ hned několik. Zaprvé: nečekaně dlouho se táhnout výkupy pozemků potřebných pro přeložky trati.

Dalším zdržením jsou i dodatečné úpravy projektu v úseku Praha–Beroun a Tomice – Bystřice u Benešova. Podle ministerstva dopravy došlo například u Berouna k přeprojektování trati tak, aby po nímohly v budoucnu jezdit i vysokorychlostní soupravy. „Upravovala se například nástupiště. Museli jsme také odstranit všechny úrovňové přejezdy. Tento typ trati totiž

Děčín Ústí nad Labem

musí silnice křížit mimoúrovňově. To samozřejmě zvyšuje náklady a prodlužuje výstavbu,“ snaží se vysvětlit Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Úřednické zdůvodnění však pokulhává. Už od roku 2005 se totiž mezi Berounem a Prahou počítá s dvacet kilometrů dlouhým tunelem. Žádné stanice, na kterých by se tedy upravovala nástupiště a přejezdy, tu tedy být nemají. Navíc to zdaleka není poprvé, kdy se stavba třetího a čtvrtého koridoru podstatně prodražila a prodloužila. Poprvé to bylo právě před pěti roky, kdy vzrostly náklady o 21 procent na 117 miliard; doba dostavby se už natáhla dokonce o šest let.

Tehdy byl ale důvod zřejmý. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že rychlíky nebudou na cestě z Berouna do Prahy jezdit klikatě podél Berounky, ale vjedou do tunelu, který bude ústit až u Smíchovského nádraží v Praze. Cesta mezi městy by se tak zkrátila na pouhých deset minut. Bez evropských penězrychlý koridor nebude Stavba veletunelu za 33 miliard korun je ale v současné době ohrožena. Evropské unii, která ji měla z velké části financovat, se zdá příliš drahá. Unijní kontroloři chtějídoložit, zda je zvolená trasa nejlepšía předložené náklady oprávněné.

Evropské peníze jsou pro celou zakázku klíčové. Pokud nebudou, tunel nevznikne. Stavitelé koridoru by se vrátili k druhé, výrazně levnější variantě: jen by upravili nynější klikatící se trať podél Berounky. Zbrusu nový koridor by tím pádem zůstal jen „naleštěnou variantou“ nynější trati. Například jízdní doba z Prahy do Plzně by se zkrátila o pouhých deset minut. Pokud se k tomu připočte doba jízdy z Plzně na německé hranice, kde se bude na mnoha místech jezdit pouze stovkou, zůstane cesta vlakem do Německa o mnoho pomalejší než jízda autobusem po dálnici.



Leave a Reply