Nový cíl energetiků: zásuvky pro auta

Zdroj: Lidové noviny, 5. 5. 2011
Autor: David Tramba

 

PRAHA – Nástup elektromobilů v zahraničí podporují hlavně vlády jednotlivých zemí. Platí to pro Francii, Německo, Dánsko či Španělsko. V Česku, kde podpora ze strany státu schází, se iniciativy ujaly energetické společnosti.

 

ČEZ oznámil, že v průběhu letošního roku instaluje dobíjecí stanice na 50 místech, hlavně v Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Umístí je například u nákupních center Ikea a Tesco, ale také v areálech kancelářských budov nebo u restaurací McDonald’s. Do konce roku 2013 počítá ČEZ s instalací dobíjecích stanic ve 200 lokalitách.

Již na konci loňského roku Skupina ČEZ podepsala smlouvu o spolupráci s francouzskou automobilkou Peugeot, která ČEZ pronajme 65 elektromobilů. Dodavatele dobíjecích stanic zatím ČEZ vybírá. Uživatelé dobíječek budou platit pomocí čipu a jednou měsíčně jim elektrárenská společnost pošle vyúčtování. “Zákazníci budou zpočátku platit za elektřinu jen symbolickou cenu,” řekl na tiskové konferenci generální ředitel ČEZ Martin Roman. grafika

Právě náklady na palivo vycházejí ve prospěch elektromobilů. Sto kilometrů lze nyní ujet za 50 až 60 korun, v případě aut s benzinovým pohonem je to čtyřnásobek. Nevýhodou elektromobilů je dojezd na jedno nabití, dosahující nejvýše 150 kilometrů, a délka dobíjení.

“Pomocí běžné dobíjecí stanice lze vůz dobít za šest hodin. Rychlé dobíjení využívá vyšší proud a napětí, ale tyto stanice vyžadují speciální připojení na elektrickou síť. Délka dobití zde trvá přibližně půl hodiny,” zmínil Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií Skupiny ČEZ.

 

Ostatní nezůstávají pozadu

Skupina E. ON převzala koncem loňského roku první elektromobily Smart. Celkem chce mít 25 těchto vozidel. “Budeme je zapůjčovat veřejným institucím, jako jsou pražská záchranná služba, zoologické zahrady, nadace a podobně. Pět vozů zatím využíváme sami,” dodává mluvčí skupiny E. ON Vladimír Vácha.

Právě E. ON jako první energetická společnost vybudovala v Česku dobíjecí stanici pro elektromobily, a to před rokem v brněnském nákupním centru Vaňkovka. Nyní chce jako první dostat do ulic českých měst elektrobusy.

“V průběhu května a června tohoto roku proběhne testování elektrobusů ve vybraných městech na našem distribučním území na jihu Čech a jižní Moravě,” upřesnil Vácha.

 

Pro PRE a RWE je prioritou rozvoj sítí

Pražská energetika (PRE) sice nedávno pořídila elektromobil Citroen, nákup dalších ale zatím neplánuje. “Jednak je nabídka renomovaných automobilek pro letošní rok vyčerpaná a také nejsme přesvědčeni o tom, že v nakupování a rozdávání elektromobilů je naše pozice,” dodává mluvčí PRE Petr Holubec.

Společnost se chce zaměřit na budování infrastruktury jako partner projektu Praha elektromobilní. Jen letos má PRE v hlavním městě nainstalovat 22 dobíjecích stanic. Dvě z nich již fungují v obchodních centrech Chodov a Černý Most.

Do konce roku energetika nabízí dobití elektromobilu zdarma. “Brzy spustíme i společný projekt s firmou ABB a zahájíme provoz rychlonabíjecí stanice, kde bude možné dobít si automobil během 15 minut,” zmínil Holubec.

Také skupina RWE se chce v Česku zaměřit na infrastrukturu, tedy na budování sítě dobíjecích stanic. Podobně jako Pražská energetika se zapojila do projektu Praha elektromobilní. “RWE disponuje vlastní technologií pro dobíjení elektromobilů, v Německu již provozuje 500 nabíjecích stanic,” zmínil mluvčí RWE Pavel Grochál s tím, že firma nyní připravuje zprovoznění první rychlé dobíjecí stanice v Praze.



Leave a Reply