Zlikvidují stovky stromů, odmítají majitelé cyklostezku na svém pozemku
Zdroj: www.idnes.cz, Dne. 4. 6. 2024
Obří projekt Vltavské cyklostezky naráží při přípravě některých úseků na spory s majiteli pozemků. Naposledy se problémy objevily na plánované trase ze Zlaté Koruny do Boršova nad Vltavou nedaleko Českých Budějovic.
Drobní vlastníci lesa u osady Zahorčice nesouhlasí, aby jim trasa vedla po jejich parcelách. Tvrdí, že stavba tak zlikviduje stovky stromů v krajině, jež je chráněná jako evropsky významná lokalita Natura 2000. Jejich námitkami se teď bude zabývat krajský úřad.
Cyklostezku o délce 188 kilometrů, která má vést od Nové Pece až do Týna nad Vltavou, buduje Jihočeský kraj. „Navrhovali jsme jinou variantu. Šetrnější k vlastníkům i k přírodě. Obecní zastupitelé teď schválili tu původní, vedoucí naším lesem. Kromě až tři metry široké komunikace s krajnicemi má trasa ještě po obou stranách ochranná pásma. Námitky poslala naše rodina na krajský úřad a zvažujeme právní pomoc,“ uvedl jeden z vlastníků Radek Švec.
Podle starosty Boršova nad Vltavou Jana Zemana preferuje zastupitelstvo naopak variantu nejcitlivější k přírodě, navíc vede tato trasa po historicky dané cestě, která je na mapách z roku 1827.
„Není tedy nová. Používali ji lidé k cestě do boršovského kostela i k dopravní obsluze, vlastníci pozemků budou mít po ní umožněný vjezd pro údržbu lesa,“ vysvětlil Zeman.
Podle něj je naopak navrhovaná trasa podporovaná soukromými vlastníky pozemků a vedoucí po polích víc problematická, protože vytváří další cestu v krajině hned vedle stávající silnice. Vzhledem k členitému terénu a stísněným podmínkám je toto řešení komplikované. Navíc je trend vést cyklostezky pokud možno lesem. Podle Zemana na jiných budovaných úsecích takové námitky nebyly.
Úsek Zlatá Koruna – Boršov má délku 13 kilometrů. Celé bezmála dvousetkilometrové dílo má stát téměř miliardu korun. Některé úseky, jako boršovský, jsou teprve ve fázi projektové studie, jiné už jsou hotové. Třeba od Boršova do Budějovic a odtud na Hlubokou nad Vltavou a dál. Kolem lipenské nádrže se rozšíří na oba břehy. Ideou je cyklisty co nejvíc přiblížit k řece Vltavě.
Koncem loňského roku Jihočeský kraj například otevřel více než pětikilometrový úsek mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem. Některé povrchy mají šotolinový povrch, jiné asfaltový. Stavba je označená jako projekt ve veřejném zájmu, to znamená, že vlastníkům odmítajícím patřičné pozemky prodat hrozí jejich vyvlastnění. Jihočeský kraj má na takové vypořádání zvláštní fond.
Napadený úsek u Boršova přitom musel projít změnou místního územního plánu a krajský odbor životního prostředí ho schválil s rozhodnutím, že nenarušuje ochranu přírody.
„Můžeme říci, že Vltavská cyklostezka je vlajkovou lodí jihočeské turistiky. Propojí nás s Horním Rakouskem, Bavorskem až po soutok Vltavy s Labem u Mělníka,“ zdůraznil ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Petr Soukup.